Consument heeft geen probleem met vegaburger

Beyond Meat burger_pixabay

Foto: Pixabay

Wat is de juiste benaming voor vleesvervangers? Mag een plantaardige vervanging voor een hamburger een vegaburger worden genoemd? Op 19 oktober stemt het Europees Parlement over een verbod op benamingen als vegaworst of vegaburger omdat deze misleidend zouden zijn. Hoe denken consumenten hierover? Radar vroeg het aan hun testpanel. 

Het testpanel van Radar bestaat uit ruim 22.000 leden. 96 procent van hen heeft geen problemen met benamingen als vegaworst. Zij begrijpen dat er geen vlees in zit, maar dat het om een vegetarische variant gaat. De vegabenaming maakt het volgens sommige leden makkelijker om deze producten te vinden. Er zijn consumenten die er bewust voor kiezen om geen vlees te eten vanwege het klimaat of dierenwelzijn, maar zij kiezen dan wel voor een product dat op vlees lijkt.

Vlees is vlees

Een meerderheid van tweederde is tegen een verbod. Zij vinden de benamingen duidelijk. De vleesindustrie denkt daar anders over. Vlees is vlees. Op Europees niveau starten zij daarom de campagne 'ceci n’est pas un steak’ en spreekt van culturele kaping. Jean-Pierre Fleury, voorzitter van de Copa-Cogeca werkgroep voor rundvlees: “Bepaalde marketingbureaus gebruiken deze benamingen met opzet om de consument in verwarring te brengen. Deze gelooft nu dat het vervangen van het ene product door een ander product geen invloed heeft op de voedingsinname.”

 

Lees ook
Moving Mountains komt met bloedende vegan burger en saucijs

Moving Mountains komt met bloedende vegan burger en saucijs

Na de introductie in Engeland, Australië en meerdere delen van Europa, zijn de burgers en saucijzen van vleesvervangerproducent Moving Mountains nu ook te koop in Nederland.

Gold & Green wint Horecava Innovation Award 2020

Gold & Green wint Horecava Innovation Award 2020

Gold & Green heeft de Horecava Innovation Award 2020 gewonnen met het product Pulled Oats, een alternatief voor vlees. Winnaar van de Duurzaamheid Award Karel de Vos is Karma Shoarma van het gelijknamige bedrijf uit Haarlem. De prijsuitreiking vond plaats tijdens de opening van de Horecava.

Van Loon Group introduceert The Blue Butcher op de Horecava

Van Loon Group introduceert The Blue Butcher op de Horecava

Op de Horecava presenteert Van Loon Group The Blue Butcher, een assortiment van vleesvervangers. Met dit nieuwe label wil het bedrijf inspringen op de toenemende vraag vanuit de markt naar alternatieven voor vlees. In totaal zijn er zes productvarianten waarvan een selectie te zien is bij de ENKCO-stand.