Consument kiest De Kloeke Kip als Liegebeest 2020

Liegebeest 2020_Wakker dier

Beeld: Wakker Dier

De consument heeft De Kloeke Kip verkozen tot winnaar van de Liegebeest 2020 verkiezing van Wakker Dier. De volgens de organisatie onduurzame en niet-diervriendelijk gehouden kippen van Marcel Kuijpers kregen 43% van de 21.500 uitgebrachte stemmen. In 2019 won de traaggroeiende kip van Albert Heijn met 37% van het aantal stemmen (19.000).

Op Foodlog reageerde Kuijpers dat zijn kippen juist ‘het meest dier- en milieuvriendelijk tegelijk’ zijn: “We houden snelgroeiende kippen, want die zijn het meest efficiënt en hebben de minste milieudruk. We doen dat met maximale zorg voor gezondheid en welzijn van de dieren.” Wakker Dier heeft het commentaar van Kuijpers ook gelezen en reageert op zijn verweer: “Een gotspe. De plofkipfabrikant spreekt op haar website onder meer verhullend over ‘kuikens’ en vermijdt angstvallig het woord ‘plofkip’. Het zijn greenwash-praatjes van een bedrijf dat van 250 duizend plofkippen wil doorgroeien naar meer dan één miljoen.”

Kuijpers concludeert: “Wij hebben Wakker Dier hier nog nooit gezien. Geen wonder dat ze niet weten hoe het er hier aan toe gaat.” Datzelfde lijkt te gelden voor de consument, die gevoelscategorieën lijkt te hebben gemaakt van de feitelijke werkelijkheden achter de termen ‘duurzaamheid’ en ‘dierenwelzijn’ of de verhouding tussen beide begrippen.

De ‘Nederland draait op zuivel’-campagne van NZO behaalde een tweede plaats met 28% van de stemmen. Op de derde en vierde plek volgden respectievelijk de keurmerken ASC/MSC met 17% en de plantaardige margarine van Zeeuws Meisje met 9% van de stemmen.

Foodlog

Lees ook
Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Dat concludeert de Wageningen Live Stock Research in een vergelijkend onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Wakker Dier. Wageningen stelde op basis van reeds bekend onderzoeksmateriaal vast dat Nederlandse boeren vleeskippen, varkens en kalveren de afgelopen tien jaar een beter leven hebben kunnen bieden door verbeterde wetten en eisen van supermarkten.

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).