Consument kiest De Kloeke Kip als Liegebeest 2020

1 oktober 2020 Foodlog
Beeld: Wakker Dier

De consument heeft De Kloeke Kip verkozen tot winnaar van de Liegebeest 2020 verkiezing van Wakker Dier. De volgens de organisatie onduurzame en niet-diervriendelijk gehouden kippen van Marcel Kuijpers kregen 43% van de 21.500 uitgebrachte stemmen. In 2019 won de traaggroeiende kip van Albert Heijn met 37% van het aantal stemmen (19.000).

Op Foodlog reageerde Kuijpers dat zijn kippen juist ‘het meest dier- en milieuvriendelijk tegelijk’ zijn: “We houden snelgroeiende kippen, want die zijn het meest efficiënt en hebben de minste milieudruk. We doen dat met maximale zorg voor gezondheid en welzijn van de dieren.” Wakker Dier heeft het commentaar van Kuijpers ook gelezen en reageert op zijn verweer: “Een gotspe. De plofkipfabrikant spreekt op haar website onder meer verhullend over ‘kuikens’ en vermijdt angstvallig het woord ‘plofkip’. Het zijn greenwash-praatjes van een bedrijf dat van 250 duizend plofkippen wil doorgroeien naar meer dan één miljoen.”

Kuijpers concludeert: “Wij hebben Wakker Dier hier nog nooit gezien. Geen wonder dat ze niet weten hoe het er hier aan toe gaat.” Datzelfde lijkt te gelden voor de consument, die gevoelscategorieën lijkt te hebben gemaakt van de feitelijke werkelijkheden achter de termen ‘duurzaamheid’ en ‘dierenwelzijn’ of de verhouding tussen beide begrippen.

De ‘Nederland draait op zuivel’-campagne van NZO behaalde een tweede plaats met 28% van de stemmen. Op de derde en vierde plek volgden respectievelijk de keurmerken ASC/MSC met 17% en de plantaardige margarine van Zeeuws Meisje met 9% van de stemmen.

Foodlog

Dit artikel verscheen eerder op: Vleesmagazine

Altijd op de hoogte blijven?