Consument koopt geen beschadigd eten

25 januari 2017

Consumenten kiezen niet graag voor groente en fruit met een beschadiging of verpakkingen met een deuk. Dat komt vooral omdat zij bang zijn voor een slechtere smaak of voor kwaliteitsverlies. Jongeren zijn er positiever over dan ouderen.

Dat blijkt uit een enquête onder ruim 4200 consumenten in Nederland, Noorwegen, Zweden, Duitsland en Denemarken, meldt Resource.

Onderzoekers van onder meer Wageningen UR, leerstoel Marketing en consumentgedrag, legden de deelnemers steeds 2 twee keuzes voor: een gangbaar en een afwijkend product.

Afwijkend

De niet-perfecte producten hadden afwijkingen in uiterlijk of verpakking of een andere houdbaarheidsdatum. Aan de ene helft van de deelnemers werd gevraagd welk van beide producten ze in de winkel zouden kopen, aan de andere helft welk van beide producten ze zouden eten als ze deze in huis hadden.

Slechts 2,6 procent van de mensen bleek bereid een appel met een vlekje te kopen. Zelfs producten waarvan alleen de verpakking beschadigd was, werden niet geaccepteerd. Slechts 6 procent van de mensen wilde een pak vruchtensap met een deukje erin kopen. Met een afwijkende vorm hadden mensen de minste problemen.

Thuis gebruiken?

Thuis leverden dezelfde producten iets minder problemen op. Eén op de vijf consumenten eet een beschadigde appel thuis nog op. Een derde van de mensen wilde thuis het sap uit een beschadigd pak nog best opdrinken. Waarschijnlijk speelt hier mee dat de consument er dan al voor betaald heeft, denkt WUR-onderzoeker Ilona de Hooge.

Toch heeft ruim de helft van de mensen ook thuis liever het perfecte product. Ongeveer een kwart van de geënquêteerden gaf het product weg te gooien. “Maar dat is waarschijnlijk lastig om toe te geven, dus die aantallen kunnen hoger zijn”, aldus De Hooge.

Smaak en veiligheid

Reden dat consumenten toch liever voor het perfecte product gaan, is vooral dat ze bang zijn dat het slecht smaakt. En  als iets over de datum is, vrezen ze voor de veiligheid.

Er zitten ook verschillen tussen landen. “Duitsers zijn vooral kritisch op de veiligheid, terwijl Nederlanders bereid zijn om een product met een korte houdbaarheid te kopen als er korting op zit.”

Jongeren

Verder hebben jongeren minder moeite met imperfecte producten dan ouderen. “Er is de laatste jaren veel aandacht voor voedselverspilling en de huidige generatie lijkt zich meer bezig te houden met duurzaamheid”, zegt De Hooge.

Retailers kunnen hun voordeel doen met dit onderzoek, verwacht ze. “Mensen zijn eerder bereid om suboptimale producten te kopen als er korting op zit.” Ook kunnen retailers benadrukken dat ze met dergelijke producten voedselverspilling tegengaan.

Een andere mogelijkheid is de producten juist duurder maken, en de authenticiteit benadrukken. Deze mogelijkheden worden nog verder onderzocht.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?