Consumenten kunnen duurzame groente en fruit niet vinden

EVMI_duurzame groenten en fruit

Consumenten vinden duurzaamheid bij groente en fruit belangrijk, maar weten niet goed waar ze op moeten letten als ze daarvoor willen kiezen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. “Omdat supermarkten de belangrijkste schakel zijn tussen producenten en consumenten, kunnen zij het verschil maken als het gaat om het verduurzamen van groente en fruit,” aldus de Consumentenbond.

De vereniging onderzocht hoe supermarkten groente en fruit nog meer kunnen verduurzamen. Dat gebeurt nu vooral met keurmerken als PlanetProof en Fairtrade en door aandacht te besteden aan voedselverspilling.

Volgens de Consumentenbond kunnen supermarkten nog meer doen door consumenten te informeren. Zo kan bijvoorbeeld bij bananen informatie over arbeidsomstandigheden de duurzamere keuze duidelijk maken, of bij aardbeien en paprika's informatie over de milieubelasting en bestrijdingsmiddelen. En zijn de sperzieboontjes per vliegtuig of vrachtauto getransporteerd? Op dat vlak liggen de kansen voor supermarkten, vindt de Consumentenbond.

Bron: Foodlog

Lees ook
Duurzaam is duurder

Duurzaam is duurder

Uit een marktonderzoek dat werd uitgevoerd door boerenkoepel LTO zou blijken dat de consument geen kiloknallers meer wil. De onderzoekers concluderen dat de consument wel duurzaam vlees wil, maar (nog) niet bereid is om de meerprijs daarvan te betalen. Onderwijl dreigt de kostprijs van slachters te stijgen, komt er een recessie aan en bereiden supermarkten...

Toekomstvisie op ons voedselsysteem

Toekomstvisie op ons voedselsysteem

De Food System Vision Prize, een initiatief van de Amerikaanse Rockefeller Foundation en partners SecondMuse en OpenIDEO, daagde organisaties wereldwijd uit een visie te formuleren op een gezond en regeneratief voedselsysteem in een regio naar keuze voor het jaar 2050. Uit meer dan 1.300 inzendingen wereldwijd werden uiteindelijk tien finalisten gekozen....

Nespresso belooft CO2 neutrale koffie per 2022

Nespresso belooft CO2 neutrale koffie per 2022

Nespresso wil dat al zijn koffie in 2022 CO2-neutraal is. Het bedrijf gaat de emissie op verschillende vlakken terugbrengen of compenseren. De belofte past in de langlopende strategie van het bedrijf om te verduurzamen.