Consumenten kunnen duurzame groente en fruit niet vinden

EVMI_duurzame groenten en fruit

Consumenten vinden duurzaamheid bij groente en fruit belangrijk, maar weten niet goed waar ze op moeten letten als ze daarvoor willen kiezen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. “Omdat supermarkten de belangrijkste schakel zijn tussen producenten en consumenten, kunnen zij het verschil maken als het gaat om het verduurzamen van groente en fruit,” aldus de Consumentenbond.

De vereniging onderzocht hoe supermarkten groente en fruit nog meer kunnen verduurzamen. Dat gebeurt nu vooral met keurmerken als PlanetProof en Fairtrade en door aandacht te besteden aan voedselverspilling.

Volgens de Consumentenbond kunnen supermarkten nog meer doen door consumenten te informeren. Zo kan bijvoorbeeld bij bananen informatie over arbeidsomstandigheden de duurzamere keuze duidelijk maken, of bij aardbeien en paprika's informatie over de milieubelasting en bestrijdingsmiddelen. En zijn de sperzieboontjes per vliegtuig of vrachtauto getransporteerd? Op dat vlak liggen de kansen voor supermarkten, vindt de Consumentenbond.

Bron: Foodlog

Lees ook
Hoe maken we voedsel nog duurzamer en gezonder?

Hoe maken we voedsel nog duurzamer en gezonder?

Ons voedsel zit steeds slimmer in elkaar. Dierlijke eiwitten worden vervangen door plantaardige, suikers door laagcalorische zoetstoffen en kunstmatige smaakstoffen door natuurlijke alternatieven. Welke innovatieve, functionele ingrediënten maken on voedsel in de toekomst nog lekkerder en gezonder? En welke andere innovaties kunnen ons voedsel transformeren...

Vion zet in op duurzaamheid

Vion zet in op duurzaamheid

In 2019 zette Vion met de strategie 'Building Balanced Chains' succesvol in op duurzaamheid. Daarnaast was 2019 in financiële zin een goed jaar, met goede marges in Europa en een toegenomen vraag in Azië. Dat staat in het jaarverslag van het bedrijf. In 2020 gaat Vion door met de 'Building Balanced Chains'-strategie, maar het bedrijf voorziet grote...

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.