Consumenten kunnen duurzame groente en fruit niet vinden

5 juli 2018

Consumenten vinden duurzaamheid bij groente en fruit belangrijk, maar weten niet goed waar ze op moeten letten als ze daarvoor willen kiezen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. “Omdat supermarkten de belangrijkste schakel zijn tussen producenten en consumenten, kunnen zij het verschil maken als het gaat om het verduurzamen van groente en fruit,” aldus de Consumentenbond.

De vereniging onderzocht hoe supermarkten groente en fruit nog meer kunnen verduurzamen. Dat gebeurt nu vooral met keurmerken als PlanetProof en Fairtrade en door aandacht te besteden aan voedselverspilling.

Volgens de Consumentenbond kunnen supermarkten nog meer doen door consumenten te informeren. Zo kan bijvoorbeeld bij bananen informatie over arbeidsomstandigheden de duurzamere keuze duidelijk maken, of bij aardbeien en paprika's informatie over de milieubelasting en bestrijdingsmiddelen. En zijn de sperzieboontjes per vliegtuig of vrachtauto getransporteerd? Op dat vlak liggen de kansen voor supermarkten, vindt de Consumentenbond.

Bron: Foodlog

Altijd op de hoogte blijven?