Consumenten kunnen duurzame groente en fruit niet vinden

EVMI_duurzame groenten en fruit

Consumenten vinden duurzaamheid bij groente en fruit belangrijk, maar weten niet goed waar ze op moeten letten als ze daarvoor willen kiezen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. “Omdat supermarkten de belangrijkste schakel zijn tussen producenten en consumenten, kunnen zij het verschil maken als het gaat om het verduurzamen van groente en fruit,” aldus de Consumentenbond.

De vereniging onderzocht hoe supermarkten groente en fruit nog meer kunnen verduurzamen. Dat gebeurt nu vooral met keurmerken als PlanetProof en Fairtrade en door aandacht te besteden aan voedselverspilling.

Volgens de Consumentenbond kunnen supermarkten nog meer doen door consumenten te informeren. Zo kan bijvoorbeeld bij bananen informatie over arbeidsomstandigheden de duurzamere keuze duidelijk maken, of bij aardbeien en paprika's informatie over de milieubelasting en bestrijdingsmiddelen. En zijn de sperzieboontjes per vliegtuig of vrachtauto getransporteerd? Op dat vlak liggen de kansen voor supermarkten, vindt de Consumentenbond.

Bron: Foodlog

Lees ook
Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

Mensen willen best meer groente eten maar dan moeten zij wel verleid worden door een lekker klinkende naam. Alleen zeggen dat iets op basis van de voedingswaarden gezond is, blijkt niet voldoende om voor de gezonde optie te gaan.

'0% BTW op gezonde boodschappen'

'0% BTW op gezonde boodschappen'

Nog altijd eten we in Nederland te weinig groente en fruit. Sinds de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% lijkt de consumptie van groente en fruit zelfs gestagneerd. Tijd voor actie, vindt een brede coalitie onder aanvoering van GroentenFruit Huis. De btw op 'gezonde boodschappen' moet naar nul. Twee Kamerleden, Laura Bromet (GroenLinks, oppositie)...

HEMA introduceert vegan groente hotdog

HEMA introduceert vegan groente hotdog

Vanaf 2 augustus is de beroemde HEMA hotdog verkrijgbaar in een vegan-variant. Het warenhuis ontwikkelde de hotdog in samenwerking met &Samhoudfood en diens twee-Michelinsterren chefkok Moshik Roth. De groente hotdog bevat 9 verschillende groenten en is geheel plantaardig, evenals het broodje en de saus, laat HEMA weten in een persbericht.