Consumentenbond: "Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald"

sharon-mccutcheon-oKay0q7Pa30-unsplash

Beeld: Sharon McCutcheon via Unsplash

De Consumentenbond vindt dat het toekomstige kabinet veel ambitieuzer moet zijn in het aanpakken van te veel zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen.

Het ministerie van VWS (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) werkt op dit moment aan een nieuwe aanpak voor productverbetering. Omdat dit systeem geldt voor de komende tien jaar, wil de Consumentenbond strenge afspraken.

Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling (2014-2020) heeft namelijk bar weinig opgeleverd, zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond in een nieuwsbericht. "De afgelopen jaren zagen we keer op keer in onze tests dat er weinig vooruitgang werd geboekt. Te zoute vegaburgers, erwtensoep en bouillonblokjes. Te zoete satésaus en maaltijdvervangers. En te vette lasagnes en diepvriespizza’s."

De Consumentenbond onderzocht onder andere dierlijke en plantaardige kaas: vaak te zout en te rijk aan verzadigde vetten. Daarnaast zag de vereniging grote verschillen in hoeveelheden zout in bijvoorbeeld pesto's en vegetarisch gehakt, wat volgens de bond laat zien dat fabrikanten gemakkelijk minder zout kunnen gebruiken. Voor suiker geldt hetzelfde. 

Molenaar: "Onze testen laten zien dat fabrikanten best gezondere producten kunnen maken, maar er is voor hen nauwelijks druk om dit ook daadwerkelijk te doen. Wij zeggen al jaren dat er meer moet gebeuren. Fabrikanten komen steeds met mooie beloftes, maar over de hele linie gebeurt er veel te weinig."

De politiek moet nu echt doorpakken, vervolgt Molenaar. "Strenge, wettelijke normen voor alle productgroepen. En fabrikanten die niet voldoende meewerken, moeten stevig aangepakt worden. Dan wordt het voor consumenten eindelijk makkelijker om minder zout, suiker en verzadigd vet binnen te krijgen." 

 

Lees ook
Sancties tegen snoepreclames

Sancties tegen snoepreclames

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat een derde van de Europese consumenten in het afgelopen jaar meer geïnteresseerd is geraakt in het leren over de invloed van voeding op hun gezondheid. Bijna drie kwart is bovendien bereid meer te betalen voor duurzame voedingsproducten.

Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

Tijdens het tweede matchmaking event van Brave New Food op 14 oktober vonden ruim 200 gesprekken plaats tussen gevestigde food-bedrijven en innovatieve start-ups. Thema was Healthy Food Solutions.