Consumentenbond: "Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald"

sharon-mccutcheon-oKay0q7Pa30-unsplash

Beeld: Sharon McCutcheon via Unsplash

De Consumentenbond vindt dat het toekomstige kabinet veel ambitieuzer moet zijn in het aanpakken van te veel zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen.

Het ministerie van VWS (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) werkt op dit moment aan een nieuwe aanpak voor productverbetering. Omdat dit systeem geldt voor de komende tien jaar, wil de Consumentenbond strenge afspraken.

Het Akkoord Verbetering Productsamenstelling (2014-2020) heeft namelijk bar weinig opgeleverd, zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond in een nieuwsbericht. "De afgelopen jaren zagen we keer op keer in onze tests dat er weinig vooruitgang werd geboekt. Te zoute vegaburgers, erwtensoep en bouillonblokjes. Te zoete satésaus en maaltijdvervangers. En te vette lasagnes en diepvriespizza’s."

De Consumentenbond onderzocht onder andere dierlijke en plantaardige kaas: vaak te zout en te rijk aan verzadigde vetten. Daarnaast zag de vereniging grote verschillen in hoeveelheden zout in bijvoorbeeld pesto's en vegetarisch gehakt, wat volgens de bond laat zien dat fabrikanten gemakkelijk minder zout kunnen gebruiken. Voor suiker geldt hetzelfde. 

Molenaar: "Onze testen laten zien dat fabrikanten best gezondere producten kunnen maken, maar er is voor hen nauwelijks druk om dit ook daadwerkelijk te doen. Wij zeggen al jaren dat er meer moet gebeuren. Fabrikanten komen steeds met mooie beloftes, maar over de hele linie gebeurt er veel te weinig."

De politiek moet nu echt doorpakken, vervolgt Molenaar. "Strenge, wettelijke normen voor alle productgroepen. En fabrikanten die niet voldoende meewerken, moeten stevig aangepakt worden. Dan wordt het voor consumenten eindelijk makkelijker om minder zout, suiker en verzadigd vet binnen te krijgen." 

 

Lees ook
Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat het verschil tussen A-merken en huismerken dit jaar 45% was. Het prijsverschil groeit elk jaar met zo’n vijf procent.

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.

Groenlinks wil Unilever fiscaal straffen voor verhuizing

Groenlinks wil Unilever fiscaal straffen voor verhuizing

Groenlinks heeft op 10 juli een wetsvoorstel ingediend dat het uit Nederland vertrekkende Unilever moet dwingen om alsnog dividendbelasting te betalen over in Nederland opgebouwde winsten. De initiatiefwet richt zich in algemene zin op bedrijven met een omzet van meer dan 750 miljoen die verhuizen naar een land zonder dividendbelasting. Deze voorwaarden...