Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Rode wijn_unsplash

Foto: Unsplash

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.

Consumenten zijn vaak niet goed op de hoogte wat er precies in hun drank zit. In rode wijn zit bijvoorbeeld al gauw een klontje suiker per glas. En een glaasje Baileys bevat ruim 2 suikerklontjes, zo’n 4 gram ongezond verzadigd vet en 150 calorieën. Deze informatie ontbreekt vaak op het etiket. 

Alleen bij dranken met minder dan 1,2% alcohol zijn producenten verplicht om alle informatie op een etiket te zetten. Voor dranken met een hoger alcoholpercentage ontbreekt de informatie vaak en dat maakt het voor consumenten lastig om verschillende soorten met elkaar te vergelijken. Bier is volgens de Consumentenbond een positieve uitzondering, daarop staat doorgaans wel een ingrediëntenlijst en de voedingswaarde.

Etikettering alcohol

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Het is idioot dat veel alcoholische dranken zijn uitgezonderd van de verplichting om ingrediënten en voedingswaarde te vermelden, zoals voor andere voedingsmiddelen wel geldt. Goed nieuws dus dat de Europese Commissie eind 2022 met een voorstel komt voor verplichte etikettering op alle alcohol. Al bestaat het gevaar dat alcoholproducenten de informatie digitaal aan mogen bieden. Maar dat werkt volgens ons niet. Dan moeten consumenten in de winkel een QR-code op de verpakking scannen om de voedingswaarde te achterhalen. Dat is veel te omslachtig. Bovendien blijft het zo lastig om producten met elkaar te vergelijken.”

BEUC, de Europese koepelorganisatie voor consumentenbonden, zet zich in Brussel in voor de verplichte etikettering. De afgelopen jaren heeft BEUC zich al meerdere keren uitgesproken tegen het alleen online verstrekken van informatie over voedingswaarde en samenstelling van alcoholische dranken. Dit kan de verplichte informatie op de verpakking hoogstens aanvullen, maar niet vervangen.

Speciaal voor consumenten heeft de Consumentenbond een lijst samengesteld met daarop een overzicht van veel gedronken drankjes met de hoeveelheid calorieën en suiker.

Thema's
Lees ook
STIVA neemt juridische stappen tegen TikTok-account

STIVA neemt juridische stappen tegen TikTok-account

De Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) neemt juridische stappen tegen TikTok-account SterkindeKeuken, dat zegt directeur Peter de Wolf tegen onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV). SterkindeKeuken plaatst video’s op TikTok die lijken op alcoholreclame en dat wil de alcoholsector niet.

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients, innovatie- en productiebedrijf van food tech ingrediënten, presenteert een nieuwe benadering van duurzaamheid met zijn “Thrive for Impact”-plan. Met dit plan wil het bedrijf een verantwoorde manier van zakendoen waarbij de maatschappij en planeet centraal staan bevorderen. Daarvoor presenteert CSM Ingredients zijn eerste duurzaamheidsverslag...

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.