De Consumentenbond publiceert vandaag een onderzoek naar de werking van Nutri-Score in de praktijk. Van zeventig ontbijtgranen berekende de bond de voedingswaarde door middel van het Nutri-Scoresysteem. Vooral ontbijtgranen voor kinderen blijken slecht te scoren.

Op Het Plein in Den Haag staan ze uitgestald: de ontbijtgranen die de Consumentenbond onderzocht. Met een ludieke ontbijtsessie brengt de organisatie hun onderzoek onder de aandacht, alsook hun pleidooi voor de invoering van het voedselkeuzelogo. Dat zo'n logo nodig is blijkt in ieder geval uit de resultaten. Met name de kinderproducten scoren slecht. Van de twintig ontbijtgranen voor kinderen waarvan de Consumentenbond de Nutri-Score berekende, kregen er slechts vijf een A op het rapport. Bijna de helft scoorde een C en een kwart kreeg een D, de op één na laagste score. Bij de vijftig producten voor volwassenen scoorde 44% een A.

Nutri-score

Het Nutri-Scoresysteem kent op basis van een algoritme een kleur- en lettercode toe. Hierbij worden zowel slechte eigenschappen (zoals suiker, zout, verzadigd vet) als goede eigenschappen (zoals eiwitten, vezels, fruit, groente, noten) meegewogen. De Consumentenbond is een uitgesproken voorstander. Zo zijn ze betrokken bij een Europees burgerinitiatief om de invoering van het systeem te verplichten. Ook de supermarkten zijn al geruime tijd voorstander, en fabrikanten als HAK en Nestlé kiezen nu ook voor Nutri-Score.

Makkelijk kiezen

Op basis van deze case is moeilijk te ontkennen dat het Nutri-Scorelogo de gezonde keuze een stuk makkelijker maakt. Producten die op het eerste gezicht erg op elkaar lijken, blijken heel verschillend te scoren. Zo zijn er muesli’s met een A en met een C te koop. En de Eat Natural Super Granola met pinda’s, amandelen en kokosnoot, waar de suggestieve gezondheidsclaims vanaf spatten, krijgt van Nutri-Score een D, vanwege een flinke hoeveelheid suiker en verzadigd vet. Zonder logo zou de gemiddelde consument denken een gezonde keuze te maken.

Altijd op de hoogte blijven?