Consumentenbond: consumenten willen Nutri-Score

nutriscore-1

Het Voedingscentrum vindt dat de Consumentenbond, supermarkten en fabrikanten even moeten dimmen met hun enthousiasme over het Franse voedselkeuzelogo Nutri-Score. Dat weerhoudt de Consumentenbond er niet van vandaag opnieuw duidelijk te maken dat er maar één goed voedselkeuzelogo is, Nutri-Score dus.

De Bond schrijft in een persbericht dat uit nieuw onderzoek van de Consumentenbond alweer is gebleken dat een ruime meerderheid van de consumenten positief is over Nutri-Score. De Consumentenbond roept staatssecretaris Blokhuis daarom op om voor Nutri-Score te kiezen.

Over de uitslag van het jongste onderzoek zegt het persbericht: "De Consumentenbond vroeg ruim 1000 consumenten naar hun mening over Nutri-Score. 76% van de ondervraagden is het (helemaal) eens met de stelling ‘Het is een goede zaak als Nutri-Score op producten wordt vermeld’, slechts 5% is het hier (helemaal) niet mee eens. Ook nam de Consumentenbond interviews af in een supermarkt waarbij producten waren voorzien van Nutri-Score, om inzicht te krijgen in hoe consumenten dan kiezen en welke informatie ze daarbij nodig hebben."

Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS moet krachtens het Preventieakkoord nog dit najaar een keuze maken voor een logo. Die keuze valt binnenkort te verwachten.

De grootste EU-landen (Frankrijk en Duitsland en daarnaast Spanje, België en Zwitserland) hebben hun keuze voor Nutri-Score al gemaakt, zodat een keuze voor Nutri-Score onvermijdelijk lijkt vanuit de handelsbelangen van ons land. De aarzelingen van VWS en het Voedingscentrum hangen op de lastige verenigbaarheid van de communicatieve logica's van de Schijf van Vijf en die van Nutri-Score.

Bron: Foodlog, 08/10/2019

Lees ook
Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat het verschil tussen A-merken en huismerken dit jaar 45% was. Het prijsverschil groeit elk jaar met zo’n vijf procent.

Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Voedingsconcern Nestlé voert straks op 7.500 producten (waaronder pizza en chocolade) de Nutri-Score. Ook op de KitKat en Maggiblokjes dus, schrijft het Algemeen Dagblad. Nestlé voegt zich daarmee in de groeiende groep consumentenorganisaties en bedrijven die Nutri-Score graag als uniform voedselkeuzelogo zien binnen de...

EU-breed voedselkeuzelogo niet verplicht

EU-breed voedselkeuzelogo niet verplicht

In de farm-to-fork strategie van de Europese Commissie zit geen verplicht voedselkeuzelogo. Dat maakte voedselveiligheidscommissaris Stella Kyriakides afgelopen maandag bekend aan het Europese Parlement, zo schrijft Euractiv.