Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

klant supermarkt

De herkomstinformatie over producten in de supermarkt is vaak onduidelijk of onvolledig, volgens de Consumentenbond. Uit een inventarisatie blijkt dat de verplichte informatie van producten regelmatig ontbreekt, of te vaag is.

Bij onbewerkt vlees, vis, eieren, groente, fruit, olijfolie en honing moet het herkomstland vermeld worden, maar die informatie blijkt vaak onduidelijk. Zo ontdekte de Consumentenbond dat Albert Heijn in de online supermarkt en opsommingen van meerdere landen als mogelijke herkomstinformatie geeft. Ook de herkomst van groente en fruit is soms niet terug te vinden in supermarkten en bij honing of olijfolie staat soms vage informatie, zoals ‘met olijven afkomstig uit de Europese Unie’.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt op de website: ‘Geregeld ontbreekt de herkomstinformatie helemaal. Zo gelden de regels niet voor bewerkte producten, dus als er bijvoorbeeld een beetje zout, peper of marinade op het vlees zit. De Consumentenbond strijdt samen met onze Europese koepelorganisatie BEUC voor strengere regelgeving. De Europese Commissie buigt zich hier momenteel over.’

Bron: Consumentenbond

 

Thema's
Lees ook
Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

De criteria voor het voedingslabel Nutri-Score wordt aangepast. Tegen het einde van dit jaar krijgt het systeem een update.

Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Uit een steekproef uitgevoerd door PAN Nederland lijkt het erop dat het gemiddelde gehalte van bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten iets is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Bij Coop werden het hoogste aantal residuen aangetroffen. Ook scoren aardbeien met het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ bij Aldi en Jumbo niet beter dan andere...

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.