Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

klant supermarkt

De herkomstinformatie over producten in de supermarkt is vaak onduidelijk of onvolledig, volgens de Consumentenbond. Uit een inventarisatie blijkt dat de verplichte informatie van producten regelmatig ontbreekt, of te vaag is.

Bij onbewerkt vlees, vis, eieren, groente, fruit, olijfolie en honing moet het herkomstland vermeld worden, maar die informatie blijkt vaak onduidelijk. Zo ontdekte de Consumentenbond dat Albert Heijn in de online supermarkt en opsommingen van meerdere landen als mogelijke herkomstinformatie geeft. Ook de herkomst van groente en fruit is soms niet terug te vinden in supermarkten en bij honing of olijfolie staat soms vage informatie, zoals ‘met olijven afkomstig uit de Europese Unie’.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt op de website: ‘Geregeld ontbreekt de herkomstinformatie helemaal. Zo gelden de regels niet voor bewerkte producten, dus als er bijvoorbeeld een beetje zout, peper of marinade op het vlees zit. De Consumentenbond strijdt samen met onze Europese koepelorganisatie BEUC voor strengere regelgeving. De Europese Commissie buigt zich hier momenteel over.’

Bron: Consumentenbond

 

Thema's
Lees ook
Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Twee jaar na het begin van de coronacrisis, neemt de omzet van bakkers nog steeds toe, schrijft Nu.nl naar aanleiding van cijfers van marktonderzoeker GfK. Bij supermarkten, boeren en andere speciaalzaken is de groei eruit.

‘Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen van voeding accepteren’

‘Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen van voeding accepteren’

De oorlog in Oekraïne heeft naar verwachting hoge prijsstijgingen als gevolg. De prijzen van graan en oliehoudende zaden zijn op de internationale markten fors gestegen. Het doorbelasten van prijsstijgingen aan supermarkt en consument is nu de enige werkbare oplossing, schrijft Ceel Elemans, Sector Banker Food & Agri bij ING.

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren