Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

klant supermarkt

De herkomstinformatie over producten in de supermarkt is vaak onduidelijk of onvolledig, volgens de Consumentenbond. Uit een inventarisatie blijkt dat de verplichte informatie van producten regelmatig ontbreekt, of te vaag is.

Bij onbewerkt vlees, vis, eieren, groente, fruit, olijfolie en honing moet het herkomstland vermeld worden, maar die informatie blijkt vaak onduidelijk. Zo ontdekte de Consumentenbond dat Albert Heijn in de online supermarkt en opsommingen van meerdere landen als mogelijke herkomstinformatie geeft. Ook de herkomst van groente en fruit is soms niet terug te vinden in supermarkten en bij honing of olijfolie staat soms vage informatie, zoals ‘met olijven afkomstig uit de Europese Unie’.

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt op de website: ‘Geregeld ontbreekt de herkomstinformatie helemaal. Zo gelden de regels niet voor bewerkte producten, dus als er bijvoorbeeld een beetje zout, peper of marinade op het vlees zit. De Consumentenbond strijdt samen met onze Europese koepelorganisatie BEUC voor strengere regelgeving. De Europese Commissie buigt zich hier momenteel over.’

Bron: Consumentenbond

 

Thema's
Lees ook
Sancties tegen snoepreclames

Sancties tegen snoepreclames

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.

Supermarkt wil leeftijdsgrens energiedrank

Supermarkt wil leeftijdsgrens energiedrank

Tien grote supermarkten staan, net als de meerderheid van de consumenten, open voor een leeftijdsgrens van achttien jaar op energiedrankjes, maar wie gaat dat regelen?

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat een derde van de Europese consumenten in het afgelopen jaar meer geïnteresseerd is geraakt in het leren over de invloed van voeding op hun gezondheid. Bijna drie kwart is bovendien bereid meer te betalen voor duurzame voedingsproducten.