Consumentenbond noemt nieuwe reclamecode 'zoethoudertje'

De Consumentenbond noemt de Nieuwe Reclamecode Voedingsmiddelen een zoethoudertje. "Door alle uitzonderingsbepalingen in de code zullen kinderen nog steeds veelvuldig worden blootgesteld aan marketing voor ongezonde levensmiddelen."

Het bestuur van de Stichting Reclame Code (SRC) heeft dinsdag 16 december besloten dat er beperkingen komen voor voedingsmiddelenreclame richting kinderen tot en met 12 jaar. Dat was 7 jaar. Voor bepaalde producten mag geen reclame meer worden gemaakt gericht op deze doelgroep.

De aanpassing van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen lijkt een vooruitgang, maar door alle uitzonderingsbepalingen is het dat volgens de Consumentenbond niet. De Consumentenbond, dat zelf in het bestuur van de SRC zit, gaat daarom zijn bezwaren voorleggen aan staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid).

Verpakkingen

"Er mag bijvoorbeeld geen voedingsmiddelenreclame meer worden gemaakt, gericht op kinderen tot en met 12 jaar. Maar verpakkingen en winkelschappen zijn hiervan uitgezonderd. Een kinderidool mag dus nog steeds op een levensgroot display in de winkel ongezonde producten promoten. Dat is onbegrijpelijk", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Verzadigd vet

Ook de criteria voor welke producten geen reclame mag worden gemaakt, zijn voor de Consumentenbond niet streng genoeg. "Zo mogen fabrikanten nog steeds reclame maken voor producten als honeypops van Kellogg’s, met bijna 30 procent suiker, en Tjiezi kaassnacks, met veel verzadigd vet en zout."

Lees ook:

 
Lees ook
Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris onderzoekt wettelijk verbod op junkfoodreclame

Staatssecretaris Maarten van Ooijen van Volksgezondheid wil dat de industrie stappen zet met het beschermen van kinderen tegen junkfoodreclame. De leeftijdsgrens moet omhoog naar 18 jaar en de criteria voor wat wel en geen junkfood is, moeten strenger. Dat zegt hij tegen onderzoeksplatform Pointer in een reactie op nieuw onderzoek van voedselwaakhond...

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Gamification: kinderen eten wat de superheld aanprijst

Bord-, kaart- en computerspelletjes helpen kinderen meer groente en fruit te eten, maar zetten hen ook aan tot het eten van meer ongezonde snacks, schrijft Futurity. Spelletjes worden steeds vaker ingezet als instrument bij voedingsinterventies voor kinderen. Onderzoekers van de Universiteit van Kopenhagen onderzochten of deze aanpak daadwerkelijk...

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever formuleert nieuwe principes voor kindermarketing

Unilever heeft met een lijst principes hun nieuwe beleid rondom kindermarketing bekend gemaakt. Het bedrijf stopt geheel met advertenties gericht op kinderen onder de 12 jaar. Ook legt Unilever zichzelf strengere eisen op als het gaat om marketing op verpakkingen en in winkels. De vijftien principes die Unilever heeft geformuleerd betreffen zowel communicatie...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren