Consumentenbond noemt nieuwe reclamecode 'zoethoudertje'

17 december 2014

De Consumentenbond noemt de Nieuwe Reclamecode Voedingsmiddelen een zoethoudertje. "Door alle uitzonderingsbepalingen in de code zullen kinderen nog steeds veelvuldig worden blootgesteld aan marketing voor ongezonde levensmiddelen."

Het bestuur van de Stichting Reclame Code (SRC) heeft dinsdag 16 december besloten dat er beperkingen komen voor voedingsmiddelenreclame richting kinderen tot en met 12 jaar. Dat was 7 jaar. Voor bepaalde producten mag geen reclame meer worden gemaakt gericht op deze doelgroep.

De aanpassing van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen lijkt een vooruitgang, maar door alle uitzonderingsbepalingen is het dat volgens de Consumentenbond niet. De Consumentenbond, dat zelf in het bestuur van de SRC zit, gaat daarom zijn bezwaren voorleggen aan staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid).

Verpakkingen

"Er mag bijvoorbeeld geen voedingsmiddelenreclame meer worden gemaakt, gericht op kinderen tot en met 12 jaar. Maar verpakkingen en winkelschappen zijn hiervan uitgezonderd. Een kinderidool mag dus nog steeds op een levensgroot display in de winkel ongezonde producten promoten. Dat is onbegrijpelijk", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.

Verzadigd vet

Ook de criteria voor welke producten geen reclame mag worden gemaakt, zijn voor de Consumentenbond niet streng genoeg. "Zo mogen fabrikanten nog steeds reclame maken voor producten als honeypops van Kellogg’s, met bijna 30 procent suiker, en Tjiezi kaassnacks, met veel verzadigd vet en zout."

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?