Consumentenbond noemt nieuwe reclamecode 'zoethoudertje'
De Consumentenbond noemt de Nieuwe Reclamecode Voedingsmiddelen een zoethoudertje. "Door alle uitzonderingsbepalingen in de code zullen kinderen nog steeds veelvuldig worden blootgesteld aan marketing voor ongezonde levensmiddelen."
Het bestuur van de Stichting Reclame Code (SRC) heeft dinsdag 16 december besloten dat er beperkingen komen voor voedingsmiddelenreclame richting kinderen tot en met 12 jaar. Dat was 7 jaar. Voor bepaalde producten mag geen reclame meer worden gemaakt gericht op deze doelgroep.
De aanpassing van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen lijkt een vooruitgang, maar door alle uitzonderingsbepalingen is het dat volgens de Consumentenbond niet. De Consumentenbond, dat zelf in het bestuur van de SRC zit, gaat daarom zijn bezwaren voorleggen aan staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid).
Verpakkingen
"Er mag bijvoorbeeld geen voedingsmiddelenreclame meer worden gemaakt, gericht op kinderen tot en met 12 jaar. Maar verpakkingen en winkelschappen zijn hiervan uitgezonderd. Een kinderidool mag dus nog steeds op een levensgroot display in de winkel ongezonde producten promoten. Dat is onbegrijpelijk", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Verzadigd vet
Ook de criteria voor welke producten geen reclame mag worden gemaakt, zijn voor de Consumentenbond niet streng genoeg. "Zo mogen fabrikanten nog steeds reclame maken voor producten als honeypops van Kellogg’s, met bijna 30 procent suiker, en Tjiezi kaassnacks, met veel verzadigd vet en zout."
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Vleesmythes en leerzame cartoons
Je kunt geen krant meer openslaan of vlees zit in het verdomhoekje. Terecht of onterecht? Huib Stam plaatst enkele kanttekeningen bij het 'slechtvleesnieuws'. Door Huib Stam - Foodlog Nog niet met een tankwagen Roundup zijn ze uit te roeien, de hardnekkige misverstanden over voeding en gezondheid. Zoals de mythes rond vlees en kanker. Greenpeace joeg...
Reclamecode voor Voedingsmiddelen kan aangescherpt worden
De Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) loopt ver achter op het kindermarketingbeleid van voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Dit blijkt uit grootschalig onderzoek van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Dat schrijft de Consumentenbond. Slecht nieuws? Nee, overwegend goed nieuws. Heel wat bedrijven lopen voor op de RVV; de code kan dus scherper. Dat blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Profundo. De onderzoekers bekeken het kindermarketingbeleid van 58 voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten. Daaronder waren de top-10 grootste fabrikanten van frisdrank,...
K3 en SpongeBob nog steeds op verpakking kindersnoep
"Kinderhelden verdwijnen van ongezonde producten," beloofde de branchevereniging van de Nederlandse voedingsindustrie, de FNLI, een jaar geleden. Toch staan er nog steeds kinderidolen als SpongeBob, Dora, K3, Minions en Nijntje op tal van ongezonde producten als hagelslag, lolly’s en ijs. Die conclusie trekt Foodwatch na een rondgang in de Nederlandse...