Consumentenbond tegen voedingsapp

De Consumentenbond is blij dat minister Schippers een einde maakt aan het Vinkje. De bond is echter geen voorstander van de voedingsapp. "Maak het consumenten nu niet direct alweer moeilijk door een app te maken waarin producten opgezocht moeten worden", zegt directeur Bart Combée.

De Consumentenbond stelt dat dankzij zijn campagne de "misleidende Vinkjes" van de verpakkingen verdwijnen. Het juridisch bezwaar van de Consumentenbond tegen het Vinkje is namelijk door de VWS-commissie bezwaarschriften gegrond verklaard.

Verkeerslicht

De Consumentenbond is echter niet te spreken over het alternatief dat Schippers nu aandraagt. Dat consumenten via een app producten moeten opzoeken, is namelijk veel te complex. "Steek geld en energie liever in een systeem waarbij je op de voorkant van de verpakking van een product duidelijk zet of er veel  of weinig zout, suiker of vet inzit. Zoals een verkeerslichtensysteem dat ook in het Verenigd Koninkrijk werkt."

'Sjoemelsoftware'

Onderzoeksjournalist en programmamaker Teun van de Keuken (onder meer van de Keuringsdienst van Waarde) is ook blij met het opheffen van het Vinkje.

“De irritatie begon voor mij al bij de tekst van het logo 'Ik kies bewust'. Dat is onjuist taalgebruik. Want wie bewust kiest, gaat niet klakkeloos op een vinkje af”, zegt hij in de Volkskrant. Hij noemt het Vinkje een ' greenwash-operatie’ en ‘de sjoemelsoftware van de voedingsindustrie’.

'Stimuleert innovatie'

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) gaf eerder al aan dat wanneer het blauwe Vinkje wordt geschrapt, de onduidelijkheid en de chaos alleen maar toeneemt, met 'veel bomen zonder bos’. Volgens de FNLI stimuleert het Vinkje juist innovatie in de industrie.

Lees ook:

 
Meer over
Lees ook
Supermarkten: overheid moet nieuw voedselkeuzelogo kiezen

Supermarkten: overheid moet nieuw voedselkeuzelogo kiezen

Twee jaar na het afschaffen van het Vinkje door oud-minister Edith Schippers (VVD) van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) pleit de branchevereniging van supermarkten voor het eerst hardop in de media voor een nieuw voedselkeuze-logo. Na het Vinkje is iets nieuws nodig dat het consumenten makkelijk moet maken om gezonder te eten. Dick Veerman -...

‘Burgers willen een rood stoplicht op ongezond voedsel’

‘Burgers willen een rood stoplicht op ongezond voedsel’

In 2016 verdween het voedselkeuzelogo het Vinkje, onder druk van onder meer de Consumentenbond. Maar hoe kun je de consument dan helpen een verantwoorde keus te maken uit het overweldigende voedselaanbod? Door een nieuw voedselkeuzelogo te introduceren. In stoplichtkleuren, volgens de Consumentenbond. Door Cécile Janssen - Foodlog Levensmiddelenproducenten...

Voedingscentrum vindt iets uit wat er al is

Voedingscentrum vindt iets uit wat er al is

Het Voedingscentrum ontwikkelt een app die consumenten moet helpen 'gezondere' keuzes te maken bij het boodschappen doen. ICT-ontwikkelaar QuadroVision zegt dat die app erg lijkt op zijn app FoodSciffer. Het Voedingscentrum heeft de app van QuadroVision vorig jaar wel gezien maar toonde geen belangstelling.  Door Bianca van der Ha - Foodlog FoodSciffer...