Consumentenbond tegen voedingsapp

De Consumentenbond is blij dat minister Schippers een einde maakt aan het Vinkje. De bond is echter geen voorstander van de voedingsapp. "Maak het consumenten nu niet direct alweer moeilijk door een app te maken waarin producten opgezocht moeten worden", zegt directeur Bart Combée.

De Consumentenbond stelt dat dankzij zijn campagne de "misleidende Vinkjes" van de verpakkingen verdwijnen. Het juridisch bezwaar van de Consumentenbond tegen het Vinkje is namelijk door de VWS-commissie bezwaarschriften gegrond verklaard.

Verkeerslicht

De Consumentenbond is echter niet te spreken over het alternatief dat Schippers nu aandraagt. Dat consumenten via een app producten moeten opzoeken, is namelijk veel te complex. "Steek geld en energie liever in een systeem waarbij je op de voorkant van de verpakking van een product duidelijk zet of er veel  of weinig zout, suiker of vet inzit. Zoals een verkeerslichtensysteem dat ook in het Verenigd Koninkrijk werkt."

'Sjoemelsoftware'

Onderzoeksjournalist en programmamaker Teun van de Keuken (onder meer van de Keuringsdienst van Waarde) is ook blij met het opheffen van het Vinkje.

“De irritatie begon voor mij al bij de tekst van het logo 'Ik kies bewust'. Dat is onjuist taalgebruik. Want wie bewust kiest, gaat niet klakkeloos op een vinkje af”, zegt hij in de Volkskrant. Hij noemt het Vinkje een ' greenwash-operatie’ en ‘de sjoemelsoftware van de voedingsindustrie’.

'Stimuleert innovatie'

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) gaf eerder al aan dat wanneer het blauwe Vinkje wordt geschrapt, de onduidelijkheid en de chaos alleen maar toeneemt, met 'veel bomen zonder bos’. Volgens de FNLI stimuleert het Vinkje juist innovatie in de industrie.

Lees ook:

 
Meer over
Lees ook
Stichting IKB: ‘stop met blauwe Vinkje’

Stichting IKB: ‘stop met blauwe Vinkje’

Stichting Ik Kies Bewust adviseert te stoppen met het blauwe Vinkje. Het groene Vinkje moet bij voorkeur gratis en verplicht zijn en minder afhankelijk van het bedrijfsleven. Ook dient het groene Vinkje in overeenstemming gebracht te worden met de Schijf van Vijf, aldus de stichting in een adviesbrief aan minister Schippers van VWS. Het blauwe Vinkje...

Verbod op kindermarketing bij blauwe vinkje

Voedingsmiddelen met een blauw vinkje mogen vanaf 1 augustus 2016 niet meer worden aangewend voor kindermarketing. Dan zijn verpakkingen gericht op kinderen alleen nog maar toegestaan op producten met het groene vinkje. Dat heeft stichting Ik Kies Bewust de deelnemers laten weten, meldt Nu.nl. Bij kindermarketing worden verpakkingen in woord en beeld extra aantrekkelijk gemaakt voor kinderen tot 12 jaar, bijvoorbeeld met cartoonfiguren en grappige belettering. Producten met het groene vinkje zijn de gezondere alternatieven, die passen binnen de Schijf van Vijf. Het blauwe vinkje staat voor de bewuste...

Stichting IKB: zo nodig verkeerslichtsysteem

Het logo van Ik Kies Bewust moet nadrukkelijker gaan functioneren als integraal onderdeel van het totale gezondheidsbeleid. Dat stelt Diana Monissen, namens het bestuur van Stichting Ik Kies Bewust. “Als nodig blijkt dat het Vinkje daarvoor van kleur moet verschieten, een verkeerslicht of een sterrensysteem moet worden, dan doen we dat.” “Waar het om draait”, aldus Monissen, “is dat we een vertrouwd en volledig transparant logo-systeem moeten willen creëren dat maximaal bijdraagt aan een gezondere samenleving met heel veel minder welvaartsziekten. Vandaar mijn oproep om gezamenlijk het tij te keren."...