Consumentenbond: tonijnsalade gezonder geworden

Tonijnsalade

 

In de afgelopen jaren is de tonijnsalade uit de supermarkten gezonder en duurzamer geworden. Dit concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Er zijn echter nog wel verbeterpunten.

De Consumentenbond onderzocht achttien tonijnsalades en beoordeelde deze op smaak, voedingswaarde en duurzaamheid. In vergelijking met metingen uit 2013 bevatten de salades gemiddeld genomen 18 procent minder suiker; het zoutgehalte daalde met 6 procent minder snel. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: 'Die daling is een beetje aan de zuinige kant. We hadden op meer gehoopt. Ons smaakpanel gaf geregeld aan de salades te zout te vinden, dus er is echt nog meer ruimte voor verbetering.'

 

Dierenwelzijn

Dertien van de achttien salades voeren het MSC-keurmerk; in 2013 was dit keurmerk op vrijwel geen enkele tonijnsalade te vinden. Ook bevatten de meeste salades inmiddels vrije-uitloopeieren, waar dat in 2013 nog grotendeels scharreleieren waren. Alleen de salades van Jumbo, Aldi, Menken en Johma bevatten momenteel nog scharreleieren. Opvallend is dat de tonijnsalade van A-merk Johma eveneens geen MSC-keurmerk draagt.

 

Kabeljauwpoeder

Een derde van de geteste salades bevatte naast tonijn ook kabeljauwpoeder. Volgens de fabrikanten levert dat een betere smaak op, maar de drie tonijnsalades die door het smaakpanel als lekkerste werden beoordeeld, bevatten geen van allen kabeljauwpoeder. De volledige uitslag van de test, staat op de website van de Consumentenbond.

Thema's
Lees ook
Fish Tales zoekt nieuwe aandeelhouders

Fish Tales zoekt nieuwe aandeelhouders

Duurzame visproducent Fish Tales wil verder groeien in de Verenigde Staten. Om dit mogelijk te maken zoekt het bedrijf aandeelhouders via online platform Eyevestor. In totaal wil Fish Tales 1,2 miljoen euro op halen.

Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

De herkomstinformatie over producten in de supermarkt is vaak onduidelijk of onvolledig, volgens de Consumentenbond. Uit een inventarisatie blijkt dat de verplichte informatie van producten regelmatig ontbreekt, of te vaag is.

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.