Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

nutri-score-vega-consumentenbond

Vegetarische ‘vleeswaren’ zijn te zout om ze gezond te noemen. Wel bevatten ze minder verzadigd vet dan de broertjes van vlees.

Aan de hand van de berekende Nutri-Score onderzocht de Consumentenbond 33 soorten vegetarisch broodbeleg en vergeleek ze met de tegenhangers van vlees. De samenstelling van vegetarische kipfilet, ham, salami, filet americain, smeerworst en gegrild gehakt was bijna altijd gezonder dan de vleesvariant. Zo scoort de reguliere filet americain een D, de vegetarische variant meestal een C en kreeg die van Jumbo zelfs een groene A. Dit beeld is vergelijkbaar bij de andere varianten. Vegetarisch broodbeleg bevat vooral minder verzadigd vet. Net als gewone vleeswaren is het zoutgehalte wel te hoog. Gemiddeld bevat vegetarisch broodbeleg bijna 2 gram zout per 100 gram, ruim boven de zoutgrens van het Voedingscentrum (1,1 gram). Alleen de ‘Quorn Vegetarian pepperoni’ voldoet hieraan. Slechts twee producten zijn verrijkt met vitamine B12 en ijzer. Opvallend, vindt de bond, aangezien vleesvervangers voor de warme maaltijd vaak wel verrijkt zijn.

Om de producten gezonder te maken pleit de Consumentenbond voor maatregelen om het zoutgehalte in vleesvervangers voor op brood te verlagen. Voor andere vleesvervangers bestaan al richtlijnen voor de maximale hoeveelheid zout. Die mogen wel een stuk strenger, aldus de bond.

Foodlog

Lees ook
Consument heeft geen probleem met vegaburger

Consument heeft geen probleem met vegaburger

Wat is de juiste benaming voor vleesvervangers? Mag een plantaardige vervanging voor worst vegaworst heten? Op 19 oktober stemt het Europees Parlement over een verbod op benamingen als vegaworst of veggieburger omdat deze misleidend zouden zijn. Hoe denken consumenten hierover? Radar vroeg het aan hun testpanel.

Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Prijsverschil A-merk en huismerk groeit

Onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat het verschil tussen A-merken en huismerken dit jaar 45% was. Het prijsverschil groeit elk jaar met zo’n vijf procent.

Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Voedingsconcern Nestlé voert straks op 7.500 producten (waaronder pizza en chocolade) de Nutri-Score. Ook op de KitKat en Maggiblokjes dus, schrijft het Algemeen Dagblad. Nestlé voegt zich daarmee in de groeiende groep consumentenorganisaties en bedrijven die Nutri-Score graag als uniform voedselkeuzelogo zien binnen de...