Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

verpakkingen

Beeld: Naseem Buras via Pixabay

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten heldere regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

In de Warenwet staan nauwelijks regels voor claims zoals ‘met natuurlijke ingrediënten’, ‘100% natuurlijk’ en ‘puur’. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt in het persbericht van de vereniging: “We kwamen termen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op producten die niet bepaald gezond zijn, vol bewerkte ingrediënten. Zoals ranja, cola, sausmix, koek, suikerklontjes, winegums, chips en ravioli. Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims ‘puur’ en ‘natuurlijk’ mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding.”

Consumenten associëren deze termen namelijk met gezonde voeding, aldus de Consumentenbond. Ruim de helft van de deelnemers aan een enquête van de vereniging vindt de term ‘natuurlijk’ niet passen bij een voedingsmiddel dat in een fabriek bewerkt is. En driekwart van de consumenten wil dat er heldere regels komen voor het gebruik van dit soort termen.

De Consumentenbond pleit voor Europese regels om misleiding met claims als ‘puur’ en ‘natuurlijk’ uit te bannen. In afwachting daarvan roept de vereniging de Nederlandse overheid op om alvast richtlijnen vast te stellen. Ook wil de Consumentenbond dat fabrikanten de loze claims zo snel mogelijk van hun verpakkingen halen.

Meer informatie: zie de campagne Kletspraatjes en een toelichting over de claims.

 

Lees ook
‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.

Onderzoek Consumentenbond | Kruidenmixen bevatten weinig kruiden

Onderzoek Consumentenbond | Kruidenmixen bevatten weinig kruiden

Zakjes en potjes kruidenmix bevatten weinig en kruiden en specerijen en juist veel goedkope opvullende ingrediënten zoals zout, (paneer)meel, suiker of groentepoeder. Dat blijkt uit een steekproef van de Consumentenbond.