Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

verpakkingen

Beeld: Naseem Buras via Pixabay

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten heldere regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

In de Warenwet staan nauwelijks regels voor claims zoals ‘met natuurlijke ingrediënten’, ‘100% natuurlijk’ en ‘puur’. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, zegt in het persbericht van de vereniging: “We kwamen termen als ‘natuurlijk’ en ‘puur’ tegen op producten die niet bepaald gezond zijn, vol bewerkte ingrediënten. Zoals ranja, cola, sausmix, koek, suikerklontjes, winegums, chips en ravioli. Omdat niet is vastgelegd hoe fabrikanten die claims ‘puur’ en ‘natuurlijk’ mogen gebruiken, geven ze er allemaal hun eigen draai aan. Daardoor staat de deur wagenwijd open voor misleiding.”

Consumenten associëren deze termen namelijk met gezonde voeding, aldus de Consumentenbond. Ruim de helft van de deelnemers aan een enquête van de vereniging vindt de term ‘natuurlijk’ niet passen bij een voedingsmiddel dat in een fabriek bewerkt is. En driekwart van de consumenten wil dat er heldere regels komen voor het gebruik van dit soort termen.

De Consumentenbond pleit voor Europese regels om misleiding met claims als ‘puur’ en ‘natuurlijk’ uit te bannen. In afwachting daarvan roept de vereniging de Nederlandse overheid op om alvast richtlijnen vast te stellen. Ook wil de Consumentenbond dat fabrikanten de loze claims zo snel mogelijk van hun verpakkingen halen.

Meer informatie: zie de campagne Kletspraatjes en een toelichting over de claims.

 

Lees ook
Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

Sinds 1 april 2015 is het verplicht om het land van herkomst op het etiket van een vleesproduct te vermelden. Uit onderzoek blijkt dat deze verplichte aanduiding zinvol is voor consumenten en geen grote impact heeft op de vleesketen.

Verpakkingsbeurs Empack organiseert webinar over nieuwe regels wegwerpplastics

Verpakkingsbeurs Empack organiseert webinar over nieuwe regels wegwerpplastics

Vanaf 3 juli geldt er in de EU een verbod op bepaalde Single Use Plastics (SUP). Daarom organiseert Verpakkingsbeurs Empack op 30 juni om 11.00 een webinar over de nieuwe wetgeving en wat dit betekent voor verpakkende bedrijven, verpakkingsproducenten, instanties en consumenten.

Consumentenbond: "Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald"

Consumentenbond: "Aanpak te veel zout, suiker en vet in voeding heeft gefaald"

De Consumentenbond vindt dat het toekomstige kabinet veel ambitieuzer moet zijn in het aanpakken van te veel zout, suiker en verzadigd vet in voedingsmiddelen.