Consumentenbond start initiatief voor verplicht Nutriscore-logo

consumentenbond-nutriscore

De Consumentenbond start samen met zes andere Europese consumentenorganisaties het burgerinitiatief ‘Pro-Nutriscore’. Hiermee pleiten de organisaties voor het verplicht stellen van het Nutriscore-logo op verpakkingen van voedingsmiddelen.

Over het in Frankrijk ontwikkelde voedselkeuzelogo Nutriscore wordt in Nederland al een tijdje gediscussieerd. De supermarktenbranche heeft aangegeven het logo te willen gaan gebruiken, maar de industrie is nog terughoudend. In het Preventieakkoord van Staatssecretaris Blokhuis staat dat er uiterlijk in 2020 een beslissing moet worden genomen over een nieuw voedselkeuzelogo.

Lobby

Verschillende consumentenorganisaties, waaronder Foodwatch, zeggen zich zorgen te maken over de invloed die de industrie uitoefent op beleid omtrent de voedselkeuzelogo’s. Ze vrezen een voor de industrie gunstig logo of een logo dat niet verplicht wordt gesteld. Dat een vrijblijvend voedselkeuzelogo niet werkt, is al te zien in België. Daar koos de overheid al voor het Nutriscore-logo, maar wilde het logo op aandringen van branchevereniging Fevia niet verplicht stellen. De overheid moet nu investeren in een campagne om producenten over te halen het logo wel te gebruiken.

FNLI

De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) is 'niet per definitie tegen', maar is ook zeker geen groot fan van Nutriscore. Vorig jaar wees de vereniging EVMI op de nadelen: 'Een belangrijk nadeel van het Franse Nutriscore is bijvoorbeeld dat het niet aansluit op de criteria van de Schijf van Vijf.' Ook zijn er enkele voedingsmiddelen die onterecht een goede of slechte score zouden krijgen.

Burgerinitiatief

Het burgerinitiatief van de consumentenorganisaties moet binnen een jaar een miljoen handtekeningen verzamelen om op de agenda te komen van de Europese Commissie. Als dat lukt, kunnen de Europese consumentenorganisaties hun voorstel aan de Europese Commissie voorleggen en het presenteren aan het Europees Parlement.

Lees ook
Albert Heijn start met Nutri-Score

Albert Heijn start met Nutri-Score

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

Nutri-Score op de potten en zakken van HAK

Nutri-Score op de potten en zakken van HAK

Groentefabrikant HAK zet vanaf 1 september van dit jaar de Nutri-Score op zijn producten.

BEUC: Voedseletikettering moet campagnethema zijn voor Europese verkiezingen

BEUC: Voedseletikettering moet campagnethema zijn voor Europese verkiezingen

De Europese consumentenorganisatie BEUC dringt er bij beleidsmakers op aan tijdens de Europese verkiezingscampagnes ook aandacht te besteden aan voedseletiketten, meldt FoodNavigator. Voedingslabels moeten ‘de gezonde keuze de makkelijke keuze maken’ voor consumenten teneinde de obesitasepidemie een halt toe te roepen.  Door...