De Consumentenbond start samen met zes andere Europese consumentenorganisaties het burgerinitiatief ‘Pro-Nutriscore’. Hiermee pleiten de organisaties voor het verplicht stellen van het Nutriscore-logo op verpakkingen van voedingsmiddelen.

Over het in Frankrijk ontwikkelde voedselkeuzelogo Nutriscore wordt in Nederland al een tijdje gediscussieerd. De supermarktenbranche heeft aangegeven het logo te willen gaan gebruiken, maar de industrie is nog terughoudend. In het Preventieakkoord van Staatssecretaris Blokhuis staat dat er uiterlijk in 2020 een beslissing moet worden genomen over een nieuw voedselkeuzelogo.

Lobby

Verschillende consumentenorganisaties, waaronder Foodwatch, zeggen zich zorgen te maken over de invloed die de industrie uitoefent op beleid omtrent de voedselkeuzelogo’s. Ze vrezen een voor de industrie gunstig logo of een logo dat niet verplicht wordt gesteld. Dat een vrijblijvend voedselkeuzelogo niet werkt, is al te zien in België. Daar koos de overheid al voor het Nutriscore-logo, maar wilde het logo op aandringen van branchevereniging Fevia niet verplicht stellen. De overheid moet nu investeren in een campagne om producenten over te halen het logo wel te gebruiken.

FNLI

De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) is 'niet per definitie tegen', maar is ook zeker geen groot fan van Nutriscore. Vorig jaar wees de vereniging EVMI op de nadelen: 'Een belangrijk nadeel van het Franse Nutriscore is bijvoorbeeld dat het niet aansluit op de criteria van de Schijf van Vijf.' Ook zijn er enkele voedingsmiddelen die onterecht een goede of slechte score zouden krijgen.

Burgerinitiatief

Het burgerinitiatief van de consumentenorganisaties moet binnen een jaar een miljoen handtekeningen verzamelen om op de agenda te komen van de Europese Commissie. Als dat lukt, kunnen de Europese consumentenorganisaties hun voorstel aan de Europese Commissie voorleggen en het presenteren aan het Europees Parlement.

Altijd op de hoogte blijven?