Consumentenprijzen stijgen door coronacrisis

supermarkt-pixabay

In maart moest de consument iets meer betalen voor voedsel dan twee maanden eerder. Dat blijkt uit de tweemaandelijkse toelichting op de voedselprijzenmonitor van Wageningen Economic Research en CBS. Brood, aardappelen, eieren, rundvlees, varkensvlees en pluimveevlees werden duurder in de winkel.

In februari en maart stegen de prijzen van pluimveevlees met 3 procent, van aardappelen met 5 procent en van varkensvlees met 10 procent. De prijs van zuivel en groenten bleef ongeveer gelijk. De prijsstijgingen hebben te maken met de toegenomen vraag in de detailhandel, die wordt veroorzaakt door het sluiten van de horeca in verband met het coronavirus.

De boeren die deze producten leveren, zien weinig terug van de prijsstijgingen. Ondanks de hogere retailprijzen zagen aardappeltelers en rundveehouders hun opbrengsten dalen met respectievelijk 11 procent en 4 procent. Dat komt met name door de teruggelopen vraag uit het buitenland. Zo staat de melkprijs onder druk en is de markt voor fritesaardappelen wereldwijd ingestort. De varkenssector en pluimveesector merken wat hun cijfers betreft nog niet zo veel van de crisis.

Meer over
Lees ook
600 medewerkers slachterij Vion in thuisquarantaine

600 medewerkers slachterij Vion in thuisquarantaine

Alle 600 medewerkers van de slachterij van Vion in Groenlo moeten de komende twee weken thuisblijven. Dat heeft de Veiligheidsregio in overleg met de GGD besloten. De GGD testte de medewerkers van het bedrijf op corona. Woensdag werd bekend dat 45 van de 212 geteste mensen besmet zijn met het coronavirus. De tests waren uitgevoerd naar aanleiding van...

Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Consument blijft ook na coronacrisis online boodschappen doen

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat een groot deel van de Nederlandse consumenten ook na de coronacrisis online boodschappen blijft doen. Consumenten kopen vooral dranken, verse producten en verpakt voedsel vaker online dan voor de uitbraak van het virus.

Easyfairs bereidt zich voor op events in 1,5 meter-samenleving

Easyfairs bereidt zich voor op events in 1,5 meter-samenleving

Easyfairs Nederland gaat evenementen volgens de 1,5 meter-samenleving inrichten. Op deze manier wil de beursorganisator vanaf september weer evenementen kunnen laten plaatsvinden. De organisatie denkt onder andere aan ‘time slots’ voor bezoekers en een verruiming van de gehele beursindeling.