Corbion komt in november met strategisch plan

Corbion presenteert in november een strategisch plan. Dat kondigt CEO Tjerk de Ruiter aan in de toelichting op de cijfers van het tweede kwartaal.

"We zitten momenteel midden in een grondig strategisch proces, waarvan we de uitkomsten in november zullen presenteren. Dit strategische proces focust op de toekomstige vooruitzichten voor groei en waardecreatie voor Corbion en onze aandeelhouders", schrijft De Ruiter.

Corbion benoemde in mei Tjerk de Ruiter als nieuwe CEO en Eddy van Rhede van der Kloot als nieuwe CFO. In april was Sven Thormählen aangetreden als Chief Technology Officer (CTO). De nieuw benoemde Raad van Bestuur heeft de afgelopen paar maanden een grondig inventariserend onderzoek uitgevoerd binnen de Corbion-organisatie. Bij het strategische proces zijn meer dan 50 mensen betrokken. Er wordt gekeken naar marktbenadering, productstrategieën, de productie-footprint, de kostenstructuur en wat het bedrijf noemt 'kerncompetenties'.

De Raad van Bestuur zal zijn conclusies in november presenteren via een strategische update. Er worden dan ook geactualiseerde financiële doelstellingen gepresenteerd.

Contrasterende prestaties

Corbion spreekt in de toelichting op de kwartaalcijfers van 'contrasterende prestaties' bij de twee marktsegmenten; het in volumes en marges goed presterende onderdeel Biochemicals en het teleurstellende Biobased Food Ingredients. Corbion signaleert bij laatstgenoemd onderdeel wel enige verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal.

Omzetdaling

Corbion rapporteert over het tweede kwartaal van 2014 een omzet van 188,3 miljoen euro, een daling van 0,9% vergeleken met het tweede kwartaal van 2013. De autonome omzetgroei was 1,1%, voornamelijk dankzij het marktsegment Biochemicals met een autonome groei van 13,3%. Het marktsegment Biobased Food Ingredients gaf een autonome daling te zien van 2,2%. De EBITDA in het tweede kwartaal van 2014 daalde met 2,9% naar 26,4 miljoen euro.

CSM

Corbion, toen nog CSM,  rondde juli vorig jaar de verkoop van CSM Bakery Supplies af. Ook de naam CSM ging naar de nieuwe eigenaar, het Franse Rhône Capital. Die verkoop maakte deel uit van de nieuwe strategie om de onderneming om te vormen tot een toonaangevende aanbieder van biobased producten zijn, met activiteiten op het gebied van zowel biobased voedingsingrediënten als biochemicals.

Lees ook:

Corbion-bestuurders Hoetmer en Kramer vervangen (27 februari 2014)

Corbion rondt verkoop CSM Bakery Supplies af (4 juli 2013)

Nieuwe naam CSM: Corbion (18 juni 2013)

Meer over
Lees ook
De meest efficiënte route naar voedselveiligheid

De meest efficiënte route naar voedselveiligheid

Het op de markt brengen van nieuwe producten kost tijd en geld. En volgens veel producenten van voedingsmiddelen wordt er veel tijd besteedt aan validatietesten.

De kortste route naar voedselveiligheid

Het op de markt brengen van nieuwe vlees- en pluimveeproducten kost tijd en volgens veel verwerkers wordt er te veel aan validatietesten besteed.

Is het E-nummer wel toereikend?

Is het E-nummer wel toereikend?

De eerste E-nummers dateren uit de jaren ’60, maar kregen pas in de jaren ’80 bekendheid met de verplichting om ze op etiketten te vermelden zodat consumenten goed geïnformeerd zijn over wat er aan voeding is toegevoegd.