Corona doet Unilever geen pijn

Unilever gebouw

Beeld: Unilever

De verschillende takken van Unilever houden elkaar de eerste helft van 2020 in balans met winst en verlies. Unilever maakte samen met de halfjaarcijfers bekend om het grootste deel van de theedivisie te verkopen.

Cijfers

De verkopen van Unilever als geheel daalden in vergelijking met het eerste half jaar van 2019 met minder dan een procent. Bedrijven die last hebben van de coronapandemie en bedrijven die ervan profiteren houden elkaar in evenwicht. Alan Jope, CEO: “De prestaties van afgelopen half jaar tonen de kracht van Unilever. We hebben de veerkracht van het bedrijf laten zien – in ons portfolio, in ons operationeel vermogen en in onze financiële positie…”. De verkoop in de food service en ‘out-of-home’ ijsverkoop daalden met 40 en 30 procent. Schoonmaakproducten compenseerden voor dit verlies. Cif groeide bijvoorbeeld met dubbele cijfers. Ook producten voor de thuisconsumptie, zoals Knorr, Hellmann’s en Magnum groeiden sterk. De online verkoop groeide gemiddeld over alle sectoren met zo’n vijftig procent.

Thee

Unilever zet de thee-bedrijfstak met onder meer Lipton te koop. Unilever ziet te weinig groei in de zwarte thee verkoop, het grootste deel van de divisie. De tak bracht in 2019 nog twee miljard op. Unilever behoudt wel de belangen in gezamenlijke ondernemingen op het gebied van icetea. Ook houdt het de theebedrijven in India en Indonesië. Het proces van afscheiding moet eind 2021 voltooid zijn.

Bron: Unilever

Thema's
Lees ook
Bertolli-sauzen naar Enrico-Glasbest

Bertolli-sauzen naar Enrico-Glasbest

Enrico-Glasbest neemt per 4 januari een deel van Bertolli over van Unilever. Het gaat daarbij, naast andere merkrechten onder de Bertolli licentie, om de Europese activiteiten op het gebied van pastasauzen, pesto en mayonaise.

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

Rapport wijst uit: we missen gezamenlijk koffie- en theeleuten

Rapport wijst uit: we missen gezamenlijk koffie- en theeleuten

Na kraanwater blijven koffie en thee de meest gedronken dranken in Nederland. Door de coronamaatregelen halen mensen minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Het koffie-/theemomentje met familie en vrienden wordt gemist.