Corona doet Unilever geen pijn

Unilever gebouw

Beeld: Unilever

De verschillende takken van Unilever houden elkaar de eerste helft van 2020 in balans met winst en verlies. Unilever maakte samen met de halfjaarcijfers bekend om het grootste deel van de theedivisie te verkopen.

Cijfers

De verkopen van Unilever als geheel daalden in vergelijking met het eerste half jaar van 2019 met minder dan een procent. Bedrijven die last hebben van de coronapandemie en bedrijven die ervan profiteren houden elkaar in evenwicht. Alan Jope, CEO: “De prestaties van afgelopen half jaar tonen de kracht van Unilever. We hebben de veerkracht van het bedrijf laten zien – in ons portfolio, in ons operationeel vermogen en in onze financiële positie…”. De verkoop in de food service en ‘out-of-home’ ijsverkoop daalden met 40 en 30 procent. Schoonmaakproducten compenseerden voor dit verlies. Cif groeide bijvoorbeeld met dubbele cijfers. Ook producten voor de thuisconsumptie, zoals Knorr, Hellmann’s en Magnum groeiden sterk. De online verkoop groeide gemiddeld over alle sectoren met zo’n vijftig procent.

Thee

Unilever zet de thee-bedrijfstak met onder meer Lipton te koop. Unilever ziet te weinig groei in de zwarte thee verkoop, het grootste deel van de divisie. De tak bracht in 2019 nog twee miljard op. Unilever behoudt wel de belangen in gezamenlijke ondernemingen op het gebied van icetea. Ook houdt het de theebedrijven in India en Indonesië. Het proces van afscheiding moet eind 2021 voltooid zijn.

Bron: Unilever

Thema's
Lees ook
Annemarieke de Haan nieuwe voorzitter FNLI

Annemarieke de Haan nieuwe voorzitter FNLI

Het bestuur van de Federatie Nederlandse Voedingsmiddelenindustrie (FNLI) heeft Annemarieke de Haan benoemd tot nieuwe voorzitter van de FNLI. Zij volgt vanaf 1 januari 2021 Bas Alblas op, die aan het einde van dit jaar afscheid neemt vanwege zijn vertrek als CEO bij Lamb Weston/ Meijer. Ook heeft het FNLI-bestuur Bas Roelofs (FrieslandCampina) benoemd...

Lotus Bakeries groeit ondanks corona met 8,4%

Lotus Bakeries groeit ondanks corona met 8,4%

De omzet van Lotus Bakeries groeide het eerste half jaar van 2020 met 8,4% ten opzichte van 2019. Met name de Biscoff-lijn droeg de groei. Alle buiten-de-deur producten, zoals Snelle Jelles, verkochten slecht door corona-lockdowns.

Omzet Just Eat Takeaway.com groeit tot 1 miljard

Omzet Just Eat Takeaway.com groeit tot 1 miljard

De omzet van Just Eat Takeaway groeide met 44% in vergelijking met vorig jaar. Tegelijkertijd verzesvoudigde het verlies, met name door overnames. In Nederland groeide het aantal bestellingen met 24%.