Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

Bier_unsplash

Foto: Unsplash

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.

AB InBev

Uit de kwartaalcijfers van AB InBev, bekend van de merken Leffe, Hertog Jan en Corona, blijkt dat de brouwerij de afgelopen maanden 25 miljoen hectoliter bier minder verkocht ten op zichte van vorig jaar. Dit was vooral het geval in april (-32,4 procent) en mei (-21,4 procent). In juni groeide dit weer met 0,7 procent. De omzet was 10,3 miljard dollar, 18 procent minder dan in 2019. 

De brouwerij wil blijven investeren in de merken en heeft maatregelen getroffen voor het herstel. Wel beseft de brouwerij dat het coronovirus zorgt voor onzekere tijden. Sommige landen moeten opnieuw maatregelen, met eventuele restricties voor de horeca nemen om verspreiding van het virus te voorkomen. 

Heineken

Ook bierbrouwer Heineken had te kampen met een terugval van de bierverkoop. Volgens de kwartaalcijfers van de brouwer daalde de bierverkoop met 11,5 procent. Ook moest Heineken veel bezittingen afschrijven die door de coronacrisis minder waard waren geworden. De omzet kwam uit op 11,16 miljard euro, 18 procent lager dan vorig jaar.

Heineken kondigde in juni al aan dat het bedrijf verwachtte de eerste helft van 2020 in de rode cijfers te belanden. Het verlies van de Heineken NV kwam uiteindelijk uit op 297 miljoen euro. De brouwer zegt sinds april herstel te zien, maar durft vanwege de onzekere economische situatie geen verwachtingen uit te spreken over de ontwikkeling van de omzet in de tweede helft van 2020.

 

 

Lees ook
Virtuele hulp bij voedselveiligheid

Virtuele hulp bij voedselveiligheid

Auteur: Toon Coopmans, Technical Director, Interfood Group COVID-19 heeft het internationale reizen grotendeels stilgelegd. Veel fysieke bijeenkomsten zijn prima te vervangen door online varianten. Een preventieve kwaliteitscontrole van een opslaglocatie wordt een stuk lastiger. Natuurlijk kun je de warehousemanager of distributeur vragen om met...

Omzet foodwinkels blijft relatief hoog in het derde kwartaal

Omzet foodwinkels blijft relatief hoog in het derde kwartaal

De detailhandel heeft in het derde kwartaal van 2020 9,2 procent meer omgezet dan in 2019. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van foodwinkels blijft relatief hoog.

Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over

Heineken neemt Texelse Bierbrouwerij over

Heineken Nederland heeft de Texelse Bierbrouwerij overgenomen. De Texelse bierbrouwer verwacht door de overname verder te kunnen groeien. Zowel de distributie als de brouwcapaciteit zal op een 'passende en duurzame wijze' geoptimaliseerd worden.