Corona veroorzaakt daling bierverkoop AB InBev en Heineken

Bier_unsplash

Foto: Unsplash

De coronacrisis zorgde de afgelopen maanden voor een daling van de bierverkoop van de grote brouwerijen AB InBev en Heineken. In veel landen sloot de horeca vanwege het coronavirus de deuren, wat een negatief effect had op de verkoop van bier. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van beide brouwerijen.

AB InBev

Uit de kwartaalcijfers van AB InBev, bekend van de merken Leffe, Hertog Jan en Corona, blijkt dat de brouwerij de afgelopen maanden 25 miljoen hectoliter bier minder verkocht ten op zichte van vorig jaar. Dit was vooral het geval in april (-32,4 procent) en mei (-21,4 procent). In juni groeide dit weer met 0,7 procent. De omzet was 10,3 miljard dollar, 18 procent minder dan in 2019. 

De brouwerij wil blijven investeren in de merken en heeft maatregelen getroffen voor het herstel. Wel beseft de brouwerij dat het coronovirus zorgt voor onzekere tijden. Sommige landen moeten opnieuw maatregelen, met eventuele restricties voor de horeca nemen om verspreiding van het virus te voorkomen. 

Heineken

Ook bierbrouwer Heineken had te kampen met een terugval van de bierverkoop. Volgens de kwartaalcijfers van de brouwer daalde de bierverkoop met 11,5 procent. Ook moest Heineken veel bezittingen afschrijven die door de coronacrisis minder waard waren geworden. De omzet kwam uit op 11,16 miljard euro, 18 procent lager dan vorig jaar.

Heineken kondigde in juni al aan dat het bedrijf verwachtte de eerste helft van 2020 in de rode cijfers te belanden. Het verlies van de Heineken NV kwam uiteindelijk uit op 297 miljoen euro. De brouwer zegt sinds april herstel te zien, maar durft vanwege de onzekere economische situatie geen verwachtingen uit te spreken over de ontwikkeling van de omzet in de tweede helft van 2020.

 

 

Lees ook
Rapport wijst uit: we missen gezamenlijk koffie- en theeleuten

Rapport wijst uit: we missen gezamenlijk koffie- en theeleuten

Na kraanwater blijven koffie en thee de meest gedronken dranken in Nederland. Door de coronamaatregelen halen mensen minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Het koffie-/theemomentje met familie en vrienden wordt gemist.

Pronomar draagt bij aan hygiëne maatregelen rondom COVID-19

Pronomar draagt bij aan hygiëne maatregelen rondom COVID-19

De voedingsmiddelenindustrie is een van de branches waar hygiëne aan zeer strikte eisen gebonden is. Helemaal sinds de komst van het COVID-19 virus kent dit een nieuw hoogtepunt en worden bedrijven geacht alle richtlijnen en voorschriften voor hygiëne aan te scherpen. Zo merkt Pronomar, leverancier van droogsystemen, een toenemende interesse van voedingsmiddelenbedrijven...

VNO-NCW en MKB-Nederland roepen leden op om tweede lockdown te voorkomen

VNO-NCW en MKB-Nederland roepen leden op om tweede lockdown te voorkomen

Het gaat niet goed met de coronacijfers. Het aantal besmettingen neemt sterk toe en ook het aantal ziekenhuisopnames stijgt. Daarom roepen VNO-NCW en MKB-Nederland hun leden op om er alles aan te doen om een tweede lockdown te voorkomen.