Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

delivery

Beeld: Kai Pilger via Unsplash

In 2020 groeide de totale deliverymarkt - denk aan maaltijddelivery en boodschappenbezorging - met 43% ten opzichte van 2019. Dat meldt foodbranche-vereniging FoodService Instituut Nederland (FSIN). De deliveryspelers zijn inmiddels goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken. 

De boodschappenbezorging is het hardst gegroeid. FSIN schat in dat in 2020 de bezorging van boodschappen door foodretail (supermarkten en speciaalzaken) toenam met ruim 49%. In bedragen uitgedrukt is dat bijna €2,7 miljard, €600 miljoen meer dan oorspronkelijk geschat. Het marktaandeel van totaal delivery vanuit foodretail (dat is inclusief taart, versboxen e.d.) ligt nu op 6,1%.

Ook de maaltijdbezorging groeide flink, namelijk met 37% naar ruim €2,7 miljard. Ook zonder corona was de groeiende trend zichtbaar geweest, maar de vereniging schat de stijging in zo'n scenario op 14%. De totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken bestond in 2020 voor ongeveer 23% uit maaltijdbezorging.

"Dankzij" corona

Inga Blokker, directeur van The Food Research Company, het onderzoeksbureau van het FSIN, bestempelt corona als aanjager van de stijgende cijfers. "Delivery was al langer een groeiende trend, maar heeft dit jaar een vlucht genomen. Mensen die normaal nooit bestellen, hebben noodgedwongen kennisgemaakt met het gemak van thuis warme maaltijden en boodschappen laten bezorgen.”

Hoewel de coronacrisis de groei dus heeft versneld, verdwijnt deze niet zomaar als de coronamaatregelen voorbij zijn, meent Blokker. “Ook mensen die eerder nooit eten of boodschappen bestellen, zullen dat na corona zo nu en dan blijven doen." Ook noemt Blokker de grote groep jonge mensen die vaker voor maaltijdbezorging kiezen dan bijvoorbeeld voor een kant-en-klaarmaaltijd van de supermarkt. "Dat belooft ook voor de toekomst groei voor de bezorgmarkt. Hoewel de deliveryomzet in 2021 zeker niet zo’n vlucht zal nemen als in 2020, staan voor wat fooddelivery betreft de seinen voor toekomstige groei op groen.”

FSIN: De exacte marktcijfers worden eind januari bekend, waardoor bovengenoemde percentages nog licht kunnen afwijken.

Lees ook
Omzet foodservice stijgt boven de 20 miljard

Omzet foodservice stijgt boven de 20 miljard

De omzet van foodservicebedrijven steeg in 2018 met 5,5% tot een recordomzet van meer dan € 20 miljard. Dat blijkt uit cijfers van het Foodservice Instituut Nederland. Vooral het thuisbezorgen voedingsmiddelen heeft een groot aandeel in de omzetgroei. De consument laat zowel zijn boodschappen (stijging 29%), als maaltijden (stijging 13,4%) vaker...

Groeiende markt voor gemaksmaaltijden millennial

Groeiende markt voor gemaksmaaltijden millennial

De markt voor voedingsmiddelen gericht op gemak zal nog verder toenemen. Dat zegt het kennisinstituut FSIN op basis van cijfers in hun Foodshopper Monitor. Millennial Het onderzoek dat in opdracht van FSIN is uitgevoerd besteedt veel aandacht aan de millennial. Uit een analyse van de onderzoeksdata uit de FSIN FoodShopper Monitor blijkt dat deze groep...

Stockon wordt klimaatneutrale boodschappenservice

Stockon wordt klimaatneutrale boodschappenservice

Stockon wil klimaatverandering tegengaan. Daarom heeft het bedrijf een kritische blik op de eigen milieu-impact geworpen en verzendt voortaan haar pakketten klimaatneutraal. Stockon heeft dit laten certificeren door Climate Neutral Group volgens de standaard Klimaatneutraal gegarandeerd. CO2 reductie Om dit te bereiken nam Stockon verschillende CO2...