Coronacrisis zorgt niet voor doorbraak D2C-verkoop

markt-groente-pixabay

Veel voedselproducenten zoeken manieren om het wegvallen van de horeca te compenseren. Zo experimenteren sommige producenten met directe levering aan de consument. Denk aan de boerderijboxen die ineens in populariteit stijgen, of een bierbrouwer als Grolsch die uit nood zijn producten bij consumenten thuis levert. Zou de coronacrisis de manier waarop consumenten hun voedsel kopen permanent kunnen veranderen? ABN Amro denkt van niet.

Het is niet voor het eerst dat producenten experimenteren met direct-to-consumer (D2C) verkoop. Bedrijven als Heineken en FrieslandCampina experimenteren al jaren met de verkoop van producten rechtstreeks aan de consument, soms via start-ups. De extra omzet die dat opleverde bleef beperkt: in 2019 was dat volgens ABN Amro in totaal zo’n €90 miljoen. Vaak is niet de omzet de drijfveer, maar juist het contact met de consument, bijvoorbeeld om nieuwe producten te testen. Initiatieven van merkleveranciers om zelf online supers op te zetten, zoals Shobr en Stockon, zijn al snel weer gesneuveld. Redenen zijn vooral de logistieke uitdagingen – de waardedichtheid van levensmiddelen is laag - en het feit dat consumenten zich niet snel binden aan een platform als het assortiment beperkt is.

Supermarkt overwint

Volgens ABN Amro is de kans klein dat de coronacrisis voor een verandering zorgt in dat opzicht. Ook sympathieke initiatieven om bijvoorbeeld boeren te steunen, zullen minder aantrekkelijk worden wanneer het gewone leven weer terugkeert. Wie juist wel profiteren van de crisis, zijn de supermarkten. Bij de webwinkels van traditionele supermarkten en digitale bezorgsupers is de vraag op dit moment zelfs groter dan de capaciteit. Een deel van de consumenten dat nu het gemak ontdekt van online bestellen, blijft hier de komende jaren structureel gebruik van maken.

Bovendien maken supermarkten gebruik van een margemix: sommige producten verkopen ze met verlies, terwijl ze anderen juist met een grote marge verkopen. Fabrikanten met een D2C-concept kunnen daar simpelweg niet mee concurreren als ze dezelfde (merk)producten die in de supermarkt liggen ook rechtstreeks aan consumenten willen leveren. De (online) supermarkt blijft dus het belangrijkste afzetkanaal voor voedingsmiddelen aan huis.

Bron: ABN Amro

Meer over
Lees ook
Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

In Spanje is een online petitie opgezet tegen de Spaanse snoepfabrikant Lacasa S.A. om het merk Conguitos uit de handel te halen. De chocoladebolletjes worden voorzien van illustraties die volgens de initiatiefnemers van de petitie zwarte mensen stigmatiseren. De petitie maakt gebruik van het momentum dat is gecreëerd door de opleving van...

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover...

Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Ondanks de toenemende vraag naar online verkoop, zijn fysieke winkels nog geen verleden tijd. Eerder onderzoek toonde al aan dat 78 procent van de consumenten naar een fysieke winkel komt vanwege de prettige sfeer.