COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

Kouwenhoven Vlees_Ron Blaauw_foto Christiaan van Beemen 7

Foto: Christiaan van Beemen

Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’. Op de website geeft COV een update.

In het initiatief stellen COV en haar leden te streven naar “zo veel mogelijk medewerkers die met levende dieren werken in eigen dienst te nemen. " Dit geldt voor nieuwe medewerkers in een kritische productiefunctie en voor medewerkers die langer dan twee jaar bij het bedrijf in een productiefunctie werkzaam zij.  Voorwaarde hierbij is wel dat zij duurzaam in Nederland verblijven en in de directe omgeving eigen huisvesting hebben.”

Peiling

Elk half jaar volgt COV de voortgang van dit initiatief door middel van een peiling onder de leden. Ten opzichte van juli 2021 zijn er 219 uitzendkrachten in dienst genomen. Het lukt de sector momenteel niet om dit initiatief te versnellen vanwege problemen als de krappe arbeidsmarkt, onzekerheid op de markt door bijvoorbeeld de stikstofmaatregelen, de relatie met de uitzendbureaus en het gebrek aan woonruimte.

Daarnaast heeft COV nieuwe afspraken gemaakt in de cao die de positie van flexwerkers en internationale medewerkers in de vleessector verbeteren. Ook zijn er nieuwe maatregelen voor een betere borging van dierenwelzijn, zoals een onafhankelijke dierenwelzijn specialist (DWS) en bijscholing medewerkers.

Verduurzamen arbeid

Voor het verder verduurzamen van arbeid in de vleessector is er volgens COV ook een belangrijke rol weggelegd voor de vakbonden en de overheid. “De beweging die we in gang hebben gezet, lukt alleen als we als Nederland aantrekkelijk blijven voor huidige en nieuwe medewerkers. Dit vraagt om een integrale aanpak waarin we ons niet alleen richten op internationale medewerkers, maar ook op de Nederlandse arbeidsmarkt nieuwe doelgroepen willen bereiken.”

Ga voor meer informatie over dit onderwerp naar de website van COV.

Bron: COV

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief
Lees ook
HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

NVWA: Structurele veranderingen noodzakelijk voor duurzame visketen

NVWA: Structurele veranderingen noodzakelijk voor duurzame visketen

Voor een duurzame en toekomstbestendige visketen zijn structurele verandering noodzakelijk. Die conclusie trekt Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) op basis van de analyse ‘De Visketen in Beeld’.