Crowdbutching nu ook in België

WINGENE - Crowdbutching, het samen kopen, delen, slachten en eten van een koe, start nu ook in België. Naar Nederlands voorbeeld, zegt één van de Belgische initiatiefnemers David De Keyser op Vlees+.

De Keyser is gestart met Deeleenkoe.be. ”Het succes in Nederland bracht ons op een idee. Daar moet ook vraag naar zijn in België.” En dat bleek ook zo. De eerste verkoopcijfers in België zijn boven verwachting.

Ook Yvo van Rijen van het Nederlandse Koopeenkoe.nl noemt crowdbutching een succes. Sinds hij in januari van start ging, heeft hij al 120 koeien verkocht.

Herkomst

Het draait volgens Van Rijen en De Keyser om de wens van de consument te willen weten waar het gekochte vlees vandaan komt. De recente vleesschandalen doen het imago van de vleesindustrie ook geen goed.

De sector is bovendien meer en meer veranderd, vindt De Keyser, die zelf uit een vleesverwerkende familie komt. ”Van een ambacht in een industrie waar het respect voor het dier verloren is gegaan.”

Geen verspilling

Via de websites kunnen consumenten een deel van een koe kopen. Als de hele koe is gekocht, wordt het dier geslacht en wordt ieder deel als vleespakket aan huis geleverd. Er gaan zo’n 30 tot 35 pakketten uit een koe. Omdat de koe pas ‘verdeeld’ wordt als ze volledig is verkocht, is er geen verspilling van vlees en worden dieren niet onnodig geslacht, stellen de ondernemers.

Met respect

Beiden garanderen dat de koeien met respect worden behandeld en geslacht. Bij de verwerking van het vlees worden geen conserveringsmiddelen gebruikt. Willen klanten met eigen ogen controleren hoe de dieren worden behandeld, dan kan een kijkje worden genomen op de boerderij waar de dieren rondlopen.

Lees ook:

KoopeenKoe.nl: webshop voor duurzaam, traceerbaar vlees (10 januari 2014)

Lees ook
Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.

Digitaal machineplatform ESPERA wint FT Meat Technology Award 2022

Digitaal machineplatform ESPERA wint FT Meat Technology Award 2022

ESPERA heeft dit jaar de FT Meat Technology Award in ontvangst genomen tijdens de beurs IFFA in Frankfurt, met het digitale machineplatform “THINK4INDUSTRY CARE”. Dit digitale platform stelt een productieteam in staat om met één klik alle machine- en productielijnparameters te overzien.

RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

RIVM: Verlaten ouderlijk huis beïnvloedt vleesconsumptie jongvolwassen

Het RIVM publiceert een nieuw onderzoek naar de vleesconsumptie onder jongvolwassenen (18-35 jaar). Vooral het verlaten van het ouderlijk huis en samenwonen met huisgenoten heeft invloed op de vleesconsumptie.