Van Dam legt schuld voedselverspilling bij bedrijfsleven én consumenten

Een derde van het voedsel in Nederland belandt regelrecht in de afvalbak. De overheid had als doelstelling om twintig procent minder te verspillen tussen 2009 en 2015, maar wordt er geen vooruitgang geboekt. Nog geen procent van deze doelstelling is waargemaakt. Dat meldde De Monitor (KRO-NCRV) op 21 mei in de uitzending.

Het onderzoeksprogramma onderzocht onder supermarkten, consumenten, producenten en de overheid wie de grootste voedselverspillers zijn en waarom het zo moeilijk is dit terug te dringen.

Staatsecretaris Van Dam

Volgens Staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken is de doelstelling van 20 procent minder voedselverspilling niet realistisch. "Ik zie niet in hoe ik met het instrumentarium dat ik tot mijn beschikking heb dat kan realiseren". De inspanningen die de overheid zou moeten doen om de voedselverspilling substantieel terug te brengen zijn volgens Van Dam ‘niet proportioneel’. Van Dam: "Het bedrijfsleven en de consumenten zijn primair de veroorzakers van voedselverspilling, en zij zijn uiteindelijk ook de partijen die daar wat aan kunnen veranderen".

Consumenten

De consumenten blijken verreweg de grootste voedselverspiller. Volgens Toine Timmermans van Wageningen UR gooien zij naar schatting tussen de 40 en 45 procent weg. Zij kopen meer eten dan ze nodig hebben, bewaren het niet op de goede plek en koken te grote porties. Consumenten kunnen volgens Timmermans jaarlijks 300 tot 400 euro besparen, maar deze relatief kleine besparing blijkt in de praktijk geen grote prikkel om verspillingsgedrag aan te passen.

Houdbaarheidsdata

Supermarkten spelen indirect een rol bij het gedrag van consumenten. Steeds meer supermarkten zetten tegenwoordig ook op verse groenten en fruit een houdbaarheidsdatum, terwijl dat niet verplicht is. Klanten zoeken naar producten met de langste houdbaarheidsdatum, waardoor andere producten over blijven en weggegooid moeten worden. Slechts 38 procent van de mensen weet wat het verschil is tussen THT, tenminste houdbaar tot en TGT, te gebruiken tot. Producten met een THT-datum worden vaak weggegooid, terwijl ze ook ná de THT-datum nog gegeten kunnen worden.

Reststromen

Ook voedselproducenten zijn een veroorzaker van de verspilling. Tomatentelers gooien bijvoorbeeld tomaten weg, die goed van smaak zijn, maar bijvoorbeeld niet voldoen aan de kwaliteitseisen qua vorm, kleur en grootte. De Monitor bezoekt een trostomatenteler die sinds kort ketchup maakt van tomaten die niet geschikt zijn voor de verkoop omdat zij niet voldoen aan de strenge normen. Niet lang geleden belandden deze tomaten bij het afval. Voorlopig moet de teler geld toeleggen op de fabricage van de ketchup en is het goedkoper om de tomaten gewoon weg te gooien, zoals veel van zijn collega’s nog steeds doen.

Volgende week (28 mei) in De Monitor deel 2 over voedselverspilling: hoe overheidssubsidies voor groene energie ervoor zorgen dat veel voedsel in de vergister (biogasinstallatie) belandt.

Lees ook:

   
Lees ook
82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

Het overgrote deel van de Nederlanders (82%) zegt dagelijks bewuste voedingskeuzes te maken. Men let daarbij meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim...

Producenten van huismerken hebben het moeilijk

Producenten van huismerken hebben het moeilijk

Consumenten kiezen vanwege inflatie vaker voor goedkopere huismerken van voor A-merken, maar de producenten profiteren daar weinig van, meldt RTL Nieuws.

Aviko opent fabriek voor diepvriesfrites in België

Aviko opent fabriek voor diepvriesfrites in België

Aviko – onderdeel van Royal Cosun – opent een fabriek voor diepvriesfrites en aardappelproducten in Poperinge, in het Belgische West-Vlaanderen. Met deze nieuwe fabriek wordt een belangrijke stap gezet bij de uitvoering van de Cosun strategie Unlock 25, die onder andere inzet op winstgevende groei in aardappelproducten. In de fabriek worden wekelijks...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren