Van Dam maakt winnaars New Food Challenge bekend

plantaardig

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken heeft op 29 juli in Rotterdam de acht winnaars bekendgemaakt van de New Food Challenge. Deelnemers werden uitgedaagd om innovatieve plantaardige voedselproducten te creëren. De winnaars ontvingen een cheque met een bedrag van maximaal € 30.000,- voor de verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld vegetarisch draadjesvlees, plantaardige eenpansgerechten en eiwitrijke groentennuggets.

New Food Challenge

83 (startende) bedrijven schreven zich in voor de New Food Challenge. In februari gaf Van Dam het startschot voor deze ideeënwedstrijd. Uiteindelijk voldeden achttien inzendingen aan de voorwaarden van de Challenge. Een onafhankelijke beoordelingscommissie heeft hieruit 8 ondernemers geselecteerd die hun plannen verder mogen ontwikkelen. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van het Voedingscentrum, WUR, Blonk Consultants en ASN Bank.

De winnende ondernemers krijgen een half jaar de tijd om hun plannen verder uit te werken. Daarna worden de plannen opnieuw beoordeeld door een onafhankelijke adviescommissie. Circa vijf initiatieven komen in aanmerking voor een vervolgsubsidie van maximaal 250.000 euro uit de New Food Challenge. Het is de bedoeling dat de nieuwe voedselproducten na anderhalf jaar op de markt komen. Van Dam trekt in totaal 1,8 miljoen euro uit voor de Challenge via de zogeheten SBIR-regeling.

Plantaardige eiwitten

Doel van de New Food Challenge is om meer nieuwe gezonde en aantrekkelijke producten in de winkels te krijgen. De Challenge maakt deel uit van een reeks maatregelen om de consumptie van plantaardige eiwitten en de consumptie van groente en fruit structureel te verhogen. Dit sluit aan bij de voedingsadviezen van de Gezondheidsraad en de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Een hogere consumptie van plantaardige eiwitten is niet alleen gezonder maar zorgt ook voor een duurzamere voedselproductie. In totaal stelt staatssecretaris Van Dam de komende vier jaar ruim 15 miljoen euro beschikbaar voor plannen en projecten die de beschikbaarheid en aantrekkelijkheid van plantaardige producten verhogen.

Lees ook:

   
Lees ook
De verrassende chemie van de natuur

De verrassende chemie van de natuur

Hoe komen we van een dierlijk naar een plantaardig consumptiepatroon? De eigenschappen van plantaardige eiwitten zijn nou eenmaal anders dan die van dierlijke. Bij WUR doen ze onderzoek naar het verbeteren van die functionaliteiten.

Opboksen tegen de grote spelers

Opboksen tegen de grote spelers

Als jonge ondernemer is het niet altijd even makkelijk om tegen de grote spelers in de voedingsmiddelenindustrie op te boksen. Maar Margje Pijpker (30) en haar vriend Renco Schipper (30) lukte het met hun plantaardig en duurzaam snackmerk.

Column: Ook plantaardig?

Column: Ook plantaardig?

Ook FrieslandCampina doet mee aan de energie- en de eiwittransitie. Hoe? Door naast zuivel ook ruimte te maken voor plantaardige producten. Eerder dit jaar kwam FrieslandCampina met een klimaatplan met scherpe doelstellingen voor 2030. Wat betreft de energietransitie zijn de maatregelen drastisch. Uiterlijk 2050 willen wij netto-klimaatneutraal produceren....

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren