Van Dam maakt winnaars New Food Challenge bekend

plantaardig

Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken heeft op 29 juli in Rotterdam de acht winnaars bekendgemaakt van de New Food Challenge. Deelnemers werden uitgedaagd om innovatieve plantaardige voedselproducten te creëren. De winnaars ontvingen een cheque met een bedrag van maximaal € 30.000,- voor de verdere ontwikkeling van bijvoorbeeld vegetarisch draadjesvlees, plantaardige eenpansgerechten en eiwitrijke groentennuggets.

New Food Challenge

83 (startende) bedrijven schreven zich in voor de New Food Challenge. In februari gaf Van Dam het startschot voor deze ideeënwedstrijd. Uiteindelijk voldeden achttien inzendingen aan de voorwaarden van de Challenge. Een onafhankelijke beoordelingscommissie heeft hieruit 8 ondernemers geselecteerd die hun plannen verder mogen ontwikkelen. De commissie bestaat uit vertegenwoordigers van het Voedingscentrum, WUR, Blonk Consultants en ASN Bank.

De winnende ondernemers krijgen een half jaar de tijd om hun plannen verder uit te werken. Daarna worden de plannen opnieuw beoordeeld door een onafhankelijke adviescommissie. Circa vijf initiatieven komen in aanmerking voor een vervolgsubsidie van maximaal 250.000 euro uit de New Food Challenge. Het is de bedoeling dat de nieuwe voedselproducten na anderhalf jaar op de markt komen. Van Dam trekt in totaal 1,8 miljoen euro uit voor de Challenge via de zogeheten SBIR-regeling.

Plantaardige eiwitten

Doel van de New Food Challenge is om meer nieuwe gezonde en aantrekkelijke producten in de winkels te krijgen. De Challenge maakt deel uit van een reeks maatregelen om de consumptie van plantaardige eiwitten en de consumptie van groente en fruit structureel te verhogen. Dit sluit aan bij de voedingsadviezen van de Gezondheidsraad en de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.

Een hogere consumptie van plantaardige eiwitten is niet alleen gezonder maar zorgt ook voor een duurzamere voedselproductie. In totaal stelt staatssecretaris Van Dam de komende vier jaar ruim 15 miljoen euro beschikbaar voor plannen en projecten die de beschikbaarheid en aantrekkelijkheid van plantaardige producten verhogen.

Lees ook:

   
Lees ook
Nederlanders eten jaarlijks bijna 36 kilo vlees

Nederlanders eten jaarlijks bijna 36 kilo vlees

De Nederlandse vleesconsumptie ligt op bijna 36 kilo per jaar. Mannen eten gemiddeld 800 gram per week, vrouwen 550 gram. Dat is meer dan het advies van de Schijf van Vijf, namelijk maximaal 500 gram vlees. Het Voedingscentrum meer plantaardig en minder dierlijk eten. Dat is beter voor de gezondheid en het milieu.

Vegan Zeastar in de schappen van de Duitse supermarkt

Vegan Zeastar in de schappen van de Duitse supermarkt

De Duitse supermarktketen Globus neemt de plantaardige visproducten van Vegan Zeastar op in het assortiment. Dat laat producent Vegan Finest Foods weten met een persbericht.

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.