'Danone wil belang in Yakult verkopen'

evmi-yakult

Het Franse zuivelconcern Danone zou de verkoop van zijn volledige belang van 20 procent in Yakult overwegen.

Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden, aldus Belegger.nl. Volgens die bronnen is er intern bij Danone een discussie gestart over de verkoop van het belang, maar zou er nog geen definitieve beslissing genomen zijn.

De huidige marktwaarde van het Japanse Yakult Honsha, bekend van de probiotische zuiveldrankjes, bedraagt zo’n 8 miljard euro. Met een aandelenverkoop is dus een waarde gemoeid van zo’n 1,6 miljoen euro.

Yakult kwam in 1994 voor het eerst in Nederland op de markt. Het Europese hoofdkantoor en de Europese Yakult-fabriek staan in Almere.

10 jarige samenwerking

Als Danone daadwerkelijk tot verkoop van het belang overgegaat, betekent dit dat een einde komt aan een samenwerking die 10 jaar heeft geduurd. Eerder probeerden de Fransen hun belang in Yakult juist uit te breiden, maar de Japanners verzetten zich toen tegen die stap.

Het geld dat Danone kan ontvangen uit de verkoop, wordt mogelijk gebruikt voor overnames. Als potentiële prooi wordt onder meer babyvoeding-producent Mead Johnson Nutrition genoemd.

Zowel Yakult als Danone willen niet op de berichten reageren.

Lees ook:

Lees ook
Consumentenbond: Veel zout in vleesvervangers

Consumentenbond: Veel zout in vleesvervangers

Vleesvervangers zijn populair, maar zijn deze ook gezond en hoe zit het met de smaak? De consumentenbond testte zestien vegetarische hamburgers. En concludeerde grote verschillen op het gebied van smaak en gezondheid tussen deze vleesvervangers. De burgers bevatten vooral veel zout.

Ophef om receptenapp van Vlaamse overheid van half miljoen

Ophef om receptenapp van Vlaamse overheid van half miljoen

Het Vlaams Instituut Gezond Leven lanceerde vorige week het platform ‘Zeker Gezond’. Het bestaat uit een app en website die, naast duizend recepten, ook informatie bevatten over gezonde voeding. De ontwikkelingskosten, €550.000, leiden tot ophef in het Vlaams Parlement, schrijft De Tijd.Het platform moet een alternatief zijn...

Beweeglabels beïnvloeden je koop- en eetkeuze

Beweeglabels beïnvloeden je koop- en eetkeuze

Onderzoek door de Engelse universiteit van Loughborough laat zien dat consumenten minder calorieën eten als er beweeglabels op de etiketten van voedingsmiddelen staan. Beweeglabels maken etiketten begrijpelijker en laten in een oogopslag zien hoeveel je moet bewegen om een blikje frisdrank of een reep chocolade te verbranden. Calorieën...