De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees

vlees enquete_pixabay

Dit jaar vindt voor de derde keer de Nationale Week Zonder Vlees plaats. Van 9 tot en met 15 maart worden consumenten aangemoedigd om geen vlees te eten. De vorige editie liet bij de supermarkten een stijging zien van de verkoop van vleesvervangers, maar er werd ook meer vlees verkocht. 

Ook dit jaar hebben zich weer veel commerciële partijen verbonden aan de week. In totaal zijn er 63 partners, waaronder de grote supermarkten, IKEA, KFC, Triodos Bank, Beyond Meat, HAK, Maggi, Mora, Philips, Unilever Food Solutions, Unox en Verstegen Spices & Sauces. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) noemde de Week zonder Vlees vorig jaar vooral een marketingactie. "Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften", stond er te lezen in het persbericht.

Teveel op de vleesconsumptie

De COV liet weten de zorgen van verschillende groepen over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu te begrijpen en te signaleren. Maar vond ook dat alles teveel op de vleesconsumptie wordt afgewenteld.

"De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid. Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend", aldus COV.

Kans voor de slager

Volgens Rinus de Rijder, Onderwijsmanager SVO Vakopleiding Food, biedt de Week Zonder Vlees ook kansen voor de slager. In zijn blog schrijft hij: "Omarm de kansen die er liggen en gebruik je creativiteit en technische kennis. Het is nú de tijd om mooie hybride producten te ontwikkelen, want in de maatschappelijke discussie over vlees eten krijgen die veel aandacht. Natuurlijk is het daarbij belangrijk om kritisch te blijven. Een vleesvervanger moet echt een volwaardig, duurzaam en smaakvol alternatief zijn."

Hoe gaat u als slager om met De Week zonder Vlees? Laat het ons weten via info@vleesplus.nl.

 

Lees ook
COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Tetra Pak en Mycorena ontwikkelen productiefaciliteit voor vleesvervangers van schimmelfermentatie

Tetra Pak en Mycorena ontwikkelen productiefaciliteit voor vleesvervangers van schimmelfermentatie

Tetra Pak ontwikkelt samen met de Zweedse voedselproducent Mycorena een productiefaciliteit voor schimmelfermentatie, om alternatieve voedseltoepassingen op basis van eiwitten te creëren. De productiefaciliteit komt in het Zweedse Falkenberg en gaat een vleesvervangend product produceren van schimmels.