De derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees

vlees enquete_pixabay

Dit jaar vindt voor de derde keer de Nationale Week Zonder Vlees plaats. Van 9 tot en met 15 maart worden consumenten aangemoedigd om geen vlees te eten. De vorige editie liet bij de supermarkten een stijging zien van de verkoop van vleesvervangers, maar er werd ook meer vlees verkocht. 

Ook dit jaar hebben zich weer veel commerciële partijen verbonden aan de week. In totaal zijn er 63 partners, waaronder de grote supermarkten, IKEA, KFC, Triodos Bank, Beyond Meat, HAK, Maggi, Mora, Philips, Unilever Food Solutions, Unox en Verstegen Spices & Sauces. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) noemde de Week zonder Vlees vorig jaar vooral een marketingactie. "Zo dient het ‘maatschappelijk & duurzaam’ profileren vooral eigen marketingdoelen, waar andere producenten en retailers een week op meeliften", stond er te lezen in het persbericht.

Teveel op de vleesconsumptie

De COV liet weten de zorgen van verschillende groepen over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landbouwdieren en het milieu te begrijpen en te signaleren. Maar vond ook dat alles teveel op de vleesconsumptie wordt afgewenteld.

"De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid. Het Varken van Morgen, het Beter Leven Keurmerk en het biologisch segment zijn toonaangevende standaarden. De Nederlandse vleessector is circulair in het verwerken van reststromen en het leveren van bijproducten. Zo werken Nederlandse producenten maatschappelijk verantwoord, en met een relatief lage footprint is Nederlands vlees internationaal onderscheidend", aldus COV.

Kans voor de slager

Volgens Rinus de Rijder, Onderwijsmanager SVO Vakopleiding Food, biedt de Week Zonder Vlees ook kansen voor de slager. In zijn blog schrijft hij: "Omarm de kansen die er liggen en gebruik je creativiteit en technische kennis. Het is nú de tijd om mooie hybride producten te ontwikkelen, want in de maatschappelijke discussie over vlees eten krijgen die veel aandacht. Natuurlijk is het daarbij belangrijk om kritisch te blijven. Een vleesvervanger moet echt een volwaardig, duurzaam en smaakvol alternatief zijn."

Hoe gaat u als slager om met De Week zonder Vlees? Laat het ons weten via info@vleesplus.nl.

 

Lees ook
Vegan of meat lover? Lang leve de keuzevrijheid!

Vegan of meat lover? Lang leve de keuzevrijheid!

Richard de Vries, Commerce & Sales bij Jellice Pioneer Europe Sinds augustus 2018 woedt de Afrikaanse Varkenspest (AVP) in China en omringende landen. Miljoenen varkens worden geruimd. Op dit moment gaat 75% van het Europese varkensvlees en bijproducten naar Azië. De grote exportmarkt, maatschappelijk ongerief en misstanden bij fokkers en...

1 miljoen subsidie voor onderzoek naar eiwittransitie

1 miljoen subsidie voor onderzoek naar eiwittransitie

De Universiteit Utrecht, de Technische Universiteit Delft en Wageningen UR gaan onderzoeken wat er moet gebeuren om consumenten te laten overstappen naar plantaardige alternatieven voor vlees- en melkproducten. Daarbij werken ze samen met onder andere Unilever en Danone Nutricia Research.

Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé onthult nieuwe samenwerkingen rondom plantaardig eiwit

Nestlé gaat samenwerken met plantaardig eiwitleverancier Merit Functional Foods en diens technologiepartner Burcon Nutrascience voor de vervaardiging van verschillende soorten plantaardig eiwit. Het ontwikkelen van nieuwe plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel is een hoge prioriteit voor de Zwitserse foodgigant. Het vorig jaar opgerichte...