De Horecava Innovation Award 2020

                                                                       Foto: Horecava

De Horecava Innovation Award is de jaarprijs voor de beste innovaties in de Nederlandse foodbranche. Uit ruim 170 inzendingen maakte een onafhankelijke jury een selectie waarna er zestien genomineerden in vier categorieën overbleven. Op de openingsdag van de 64ste Horecava, maandag 13 januari 2020 in RAI Amsterdam, wordt de Horecava Innovation Award en de Duurzaamheid Award Karel de Vos uitgereikt.

De categorieën zijn Concepts, Interior & Design, Digital, Apps & Social Media, Equipment & Services en Food & Beverage. Naast de Horecava Innovation Award is er ook de Duurzaamheid Award Karel de Vos voor de meest duurzame innovatie. De meeste innovaties vallen dit jaar in de categorie Food & Beverage. Deze Food & Beverage industrie is een belangrijke bedrijfssector, waarbij het productaanbod continue mee veranderd met de eisen en ontwikkelingen van de consumentenmarkt.

Opvallende trends die terugkomen zijn alternatieven voor vlees en veganistische producten, plant-based koken, gebruik van diervriendelijke vleesproducten en eiwitrijke maaltijdcomponenten. Verder gebruiken producenten  de nieuwste technieken, zoals Augmented Reality (AR), waarmee ze virtuele producten kunnen ontwerpen.

Nominaties Horecava Innovation Award 2020

Categorie Concepts, Interior & Design
The Lucky Cup, fraai vormgegeven koffieservies van koffiedrab, duurzaam en volledig her te gebruiken. You Lucky Bird
Creative Taste Terminal by Didess, Inspiratie terminal in een zeecontainer, voor chefs en inkopers. Didess
Bunk Hotels, budget hotelconcept voor leegstaande kerken. Met luxe kamers en goedkope cabines.Bunk Hotels
Joint the Pipe City Water, elegante drinkfles van duurzaam suikerriet met City thema. Gevuld met ons schone kraanwater. Join the Pipe

Categorie Digital, Apps & Social Media
Gangmakers, platform en app waarmee ondernemers kunnen zorgen voor gangmakers in de zaak in de stille openingsuren. Partystarters BV
Q-Voice, device in de tafel, waarmee gasten spraak gestuurd hun bestellingen kunnen doorgeven en de rekening vragen. Q-Voice
SurpriSeat, verrassingsdiner-platform om restaurantbezoek te booken, zonder te weten waar je naartoe gaat. SupriSeat BV
Studio RAW 3D, configurator met Augmented Reality. Virtueel je eigen servies ontwerpen en bestellen. Stylepoint

Categorie Equipment & Services
A.I. Combi oven worldwide, met camera en sensor. Herkent het product dat erin gaat en selecteert het juiste bereidingsprogramma. Devapo
HOBART TLW, two level doorschuif vaatwasmachine. Twee keer zoveel vaat wassen op hetzelfde oppervlak, met minder water en energie. HOBART
booq QR-Bestellen, Gasten kunnen, na scannen van OQ code met eigen smartphone, zelf bestellingen plaatsen en afrekenen. Geen app nodig. Eijsink
BLANCO COOK I-flex, compacte, mobiele kook-unit met geïntegreerde inductietechnologie en rookafzuiging. BLANCO

Categorie Food & Beverage
Basis Vegan Mix, droge mixen om zelf smakelijke veganistische gehaktbasis te maken en daaruit zelf eindproducten te creëren. Apollo- Solina
Pulled Oats®, plantaardig alternatief voor vlees. Vezelrijk, daardoor in hoge mate smaak-absorberend, met vlezige bite. Paulig
Pépites, koolhydraat vervangende parels van gemalen groenten en peulvruchten. Decoratief, makkelijk en smakelijk. Bonduelle Foodservice
Jonnie en Oos Foie Royale, diervriendelijke ganzen- en eendenlever. Als eerlijk alternatief voor de traditionele Kesbeke.

Duurzaamheid Award Karel de Vos
Duurzaamheid Award Karel de Vos gaat naar de meest duurzame innovatie, die nieuwe kansen biedt voor ondernemers. Alle inzendingen maken kans

Thema's
Lees ook
Horecavakbeurs Horecava 2021 volledig online

Horecavakbeurs Horecava 2021 volledig online

Horecava, jaarlijks in januari in RAI Amsterdam en de grootste horecavakbeurs van Nederland, wordt als gevolg van de coronacrisis volledig online georganiseerd. Het online evenement wordt gehouden op maandag 1 februari 2021.

Circulaire oplossing voor mosselschelpen

Circulaire oplossing voor mosselschelpen

In Nederland gooien we jaarlijks zo'n 20 miljoen kilo lege mosselschelpen weg. Ontwerpster Marita Sauerwein ontwikkelde een circulaire methode waarmee deze schelpen hergebruikt kunnen worden.

Cocreatie: meer dan een buzzword

Cocreatie: meer dan een buzzword

Cocreatie is populair. Het psychologisch aspect ervan heeft zelfs een populaire naam: het IKEA-effect. In 2011 toonde wetenschappelijk onderzoek bij deze retailer aan dat we een product waaraan we zelf een bijdrage hebben geleverd, waardevoller vinden. Er zijn talloze voorbeelden op consumentenniveau. Maar ook eerder in de keten komt cocreatie volop...