De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

chocopasta-De-Kleine-Keuken

De jaarlijkse Foodwatch-‘prijs’ voor meest misleidende product ging naar De Kleine Keuken, voor hun chocopasta voor baby’s. Het bedrijf reageert via een persbericht op de aantijging. De chocopasta is niet misleidend, beweert de producent, want het is een veel minder ongezond alternatief voor reguliere chocoladepasta.

De Kleine Keuken vergelijkt in de reactie hun chocopasta voor baby’s (8 maanden en ouder) met bijvoorbeeld appelstroop, jam en honing. Deze zoete producten hebben, net als reguliere chocoladepaste, allemaal een suikergehalte van rond de 60% of hoger. Daar zit het product van De Kleine Keuken ruim onder, met zo’n 30% suiker. Bovendien beweert de producent dat hun chocopasta meer vezels, eiwitten, mineralen en andere voedingsstoffen bevat dan de alternatieven.

Voedingsadvies

De Kleine Keuken beroept zich op voedingsadviezen van het Voedingscentrum en de Wereldgezondheidsorganisatie van de VN (WHO). “Het Voedingscentrum adviseert ouders dagelijks te kiezen voor appelstroop, jam of honing als broodbeleg”, wordt gesteld in het persbericht. Dat is ongelukkig geformuleerd, want zoet beleg staat niet in de Schijf van Vijf en wordt dus niet aangeraden door het Voedingscentrum. Het valt onder de ‘niet te veel, niet te vaak’ categorie, waarvan het Voedingscentrum zegt dat het eigenlijk niet gezond is, maar toch niet zo streng wil zijn om ons die dagelijkse pleziertjes te ontnemen. De genoemde opties zijn volgens het Voedingscentrum in dat geval betere keuzes dan ander zoet beleg. In die categorie valt ook de chocopasta van De Kleine Keuken. Ongezond, maar wel minder ongezond dan andere zoete opties. Op die manier levert De Kleine Keuken dus wel een waardevol product.

Gezondheidsclaims

Los van de vraag of je nu wel of geen zoet beleg aan kinderen moet geven, nomineerde Foodwatch De Kleine Keuken met name vanwege de talloze gezondheidsclaims op de verpakking van dit toch niet echt gezonde product. Alles van ‘biologisch’ tot ‘rijk aan vezels’ en ‘geen geraffineerde suikers’ is op het etiket van de chocopasta gepropt. Al vaker is bij de Gouden Windei-verkiezingen gebleken dat het plaatsen van gezondheidsclaims op erg zoete producten gevoelig ligt. Die boodschap lijkt bij De Kleine Keuken niet echt door te dringen. Sterker nog, in hun reactie zeggen ze op zoek te gaan naar een manier om het product nog iets gezonder te laten lijken: “wij voelen deze nominatie en we hebben ervan geleerd dat de naam ‘chocopasta’ negatieve associaties met zich meebrengt. Daarom gaan wij onderzoeken of een andere naam dit product eer aandoet.”

Lees ook
'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina...

Coca-Cola brengt energiedrank op de markt

Coca-Cola brengt energiedrank op de markt

Vanaf eind april worden er twee nieuwe Coca-Cola producten toegevoegd aan het assortiment: Coca-Cola Energy en Coca-Cola Energy no sugar. Met deze cafeïne-bommetjes speelt The Coca-Cola Company in op de groeiende consumentenvraag naar energiedranken. Het nieuwe drankje van Coca-Cola bevat cafeïne van natuurlijke oorsprong, guarana-extract,...

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

Tien consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben onderzocht hoeveel acrylamide er in ons eten zit. Te veel, concluderen ze. De overkoepelende consumentenorganisatie BEUC adviseert bindende maxima en meer duidelijkheid naar consumenten. In de herfst van 2018 hebben tien consumentenorganisaties, verspreid over Europa, producten...