De Vegetarische Slager levert vega-Whopper voor Burger King

vega-whopper

Vanaf deze week verkoopt Burger King in heel Europa de Rebel Whopper, geleverd door De Vegetarische Slager (sinds 2018 eigendom van Unilever). De Nederlandse vleesvervangersproducent neemt hier de plaats in van het Amerikaanse Impossible Foods, wiens burger in Europa nog niet is goedgekeurd.

Burger King introduceerde de Impossible Whopper afgelopen voorjaar in Amerika, en de vegaburger werd meteen een groot succes. Eigenaar Restaurant Brands International rapporteerde in het derde kwartaal een omzetgroei van 6% voor de fastfoodketen, tegenover 1% vorig jaar. Die burger wordt gemaakt door Impossible Foods, bekend om hun hoogtechnologische, bloedende en naar vlees ruikende en smakende burger. Impossible Foods krijgt dat voor elkaar dankzij het soja-eiwit leghemoglobine, maar in plaats van het uit sojawortels te halen, produceert het bedrijf het op grote schaal met de fermentatie van een genetisch gemodificeerde gist.

Toelating

Die productiemethode is door de Amerikaanse FDA al goedgekeurd. In Europa zijn de regels omtrent GMO-voedsel een stuk strenger, en ligt Europese verkoop van Impossible Burger nog te wachten op een langdurig toelatingsproces. Burger King wilde daar niet op wachten en is daarom dus in zee gegaan met De Vegetarische Slager om toch een vegetarisch product te kunnen leveren. Het is nog onbekend wat er met die samenwerking gebeurt wanneer de Impossible Burger ook in Europa wordt goedgekeurd.

Lees ook
Unilever belooft meer inclusie en toekomstbestendigheid

Unilever belooft meer inclusie en toekomstbestendigheid

Unilever doet diverse toezeggingen ter bevordering van inclusiviteit, een betere toekomstvoorbereiding en een verhoging van de levensstandaard in de waardeketen van het bedrijf.

Vierde editie Nationale Week Zonder Vlees

Vierde editie Nationale Week Zonder Vlees

De vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees vindt plaats van 8 tot en met 14 maart 2021. Het doel van deze week is om consumenten kennis te laten maken met vegetarisch eten.

Bertolli-sauzen naar Enrico-Glasbest

Bertolli-sauzen naar Enrico-Glasbest

Enrico-Glasbest neemt per 4 januari een deel van Bertolli over van Unilever. Het gaat daarbij, naast andere merkrechten onder de Bertolli licentie, om de Europese activiteiten op het gebied van pastasauzen, pesto en mayonaise.