De Vegetarische Slager levert vega-Whopper voor Burger King

vega-whopper

Vanaf deze week verkoopt Burger King in heel Europa de Rebel Whopper, geleverd door De Vegetarische Slager (sinds 2018 eigendom van Unilever). De Nederlandse vleesvervangersproducent neemt hier de plaats in van het Amerikaanse Impossible Foods, wiens burger in Europa nog niet is goedgekeurd.

Burger King introduceerde de Impossible Whopper afgelopen voorjaar in Amerika, en de vegaburger werd meteen een groot succes. Eigenaar Restaurant Brands International rapporteerde in het derde kwartaal een omzetgroei van 6% voor de fastfoodketen, tegenover 1% vorig jaar. Die burger wordt gemaakt door Impossible Foods, bekend om hun hoogtechnologische, bloedende en naar vlees ruikende en smakende burger. Impossible Foods krijgt dat voor elkaar dankzij het soja-eiwit leghemoglobine, maar in plaats van het uit sojawortels te halen, produceert het bedrijf het op grote schaal met de fermentatie van een genetisch gemodificeerde gist.

Toelating

Die productiemethode is door de Amerikaanse FDA al goedgekeurd. In Europa zijn de regels omtrent GMO-voedsel een stuk strenger, en ligt Europese verkoop van Impossible Burger nog te wachten op een langdurig toelatingsproces. Burger King wilde daar niet op wachten en is daarom dus in zee gegaan met De Vegetarische Slager om toch een vegetarisch product te kunnen leveren. Het is nog onbekend wat er met die samenwerking gebeurt wanneer de Impossible Burger ook in Europa wordt goedgekeurd.

Lees ook
Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Chef-koks in productontwikkeling: tussen marketeers en technologen

Niet elke opgeleide chef-kok ambieert een baan in de horeca. Ook in de industrie zijn chefs van grote waarde: Nestlé, Unilever en andere grote foodbedrijven maken dankbaar gebruik van koks bij het ontwikkelen van nieuwe producten. Welke rol spelen ze precies in de ontwikkeling van voedselproducten en hoe gaan ze te werk? Beeld: Anton Rinsema,...

2,4 miljoen deelnemers Nationale Week zonder Vlees

2,4 miljoen deelnemers Nationale Week zonder Vlees

2,4 miljoen Nederlanders deden mee aan de derde editie van de Nationale Week Zonder Vlees , die van 9 tot en met 15 maart plaats vond. Dat maakt de organisatie bekend. Supermarkten verkochten deze week 200,4 procent meer vleesvervangers ten opzichte van een gemiddelde week.

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Consumentenbond: vegetarisch broodbeleg te zout om gezond te noemen

Vegetarische ‘vleeswaren’ zijn te zout om ze gezond te noemen. Wel bevatten ze minder verzadigd vet dan de broertjes van vlees.Aan de hand van de berekende Nutri-Score onderzocht de Consumentenbond 33 soorten vegetarisch broodbeleg en vergeleek ze met de tegenhangers van vlees. De samenstelling van vegetarische kipfilet, ham, salami,...