Detailhandel en horeca verwachten verslechtering economisch klimaat

CBS enguete maart 2020

Tabel: Centraal bureau voor de Statistiek (CBS)

Veel ondernemers in de detailhandel en de horeca verwachten dat het economisch klimaat de komende maanden gaat verslechteren. Over de verwachte omzet en personeelssterkte zijn ze per saldo nog wel positief, maar minder dan in voorgaande jaren. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). 

Elke maand vraagt het CBS in de Conjunctuurenquête Nederland ondernemers inschatting te geven over ontwikkelingen en verwachtingen rond hun bedrijf. Voor de laatste enquête reageerde ongeveer 90 procent van de respondenten al voor 12 maart, voordat de ingrijpende maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus werden ingevoerd. Daardoor komt volgens het CBS het effect van deze maatregelen waarschijnlijk nog niet volledig tot uiting in de gemeten verwachtingen van ondernemers. Het bureau signaleert dat in de reacties na 12 maart de ondernemers negatiever waren. 

Verwachtingen detailhandel

In de detailhandel verwacht 11 procent van de ondernemers dat het economisch klimaat de komende drie maanden gaat verslechteren. Volgens het CBS waren sinds de start van de enquête detailhandelsondernemers alleen in maart 2013 negatiever. De omzetverwachtingen zijn in maart 2020 per saldo positief, 8 procent verwacht een hogere omzet. Dit is het laagste niveau sinds maart 2013. De voorziene ontwikkeling van de personeelssterkte is in maart positief met per saldo 4 procent van de detailhandelaren, even laag als in maart 2016.

Verwachtingen horeca

29 procent van ondernemers in de horeca voorziet een verslechtering van het economisch klimaat in de komende drie maanden. Er zit weinig verschil tussen de verwachtingen van hotels en cafés en restaurants. Over de omzetontwikkeling zijn horecaondernemers nog wel positief (+13 procent). Hotels zijn hierover per saldo positiever (+32 procent) dan cafés en restaurants (+6 procent). In vergelijking met eerdere waarnemingen in maart zijn de omzetverwachtingen voor de horeca wel de laagste sinds maart 2013. Per saldozijn ook de verwachtingen van de horeca voor de werkgelegenheid (+1) ook de laagste sinds maart 2013 (-1 procent). 

Ook de reisbranche is negatief over de verwachtingen voor het economisch klimaat. De laatste keer dat zowel de detailhandel, de horeca als de reisbranche negatief waren over het economisch klimaat was in december 2014. De verwachtingen van ondernemers in de horeca en de reisbranche zijn in vergelijking met eerdere enquêtes in maart de meest negatieve sinds 2012.

Bron: CBS

Lees ook
Vezelrijke producten: inspelen op trend, maar ook maatschappelijke rol pakken

Vezelrijke producten: inspelen op trend, maar ook maatschappelijke rol pakken

Er komt steeds meer behoefte aan goede informatie over gezond eten. Preventief inzetten op bijvoorbeeld gezonde lunches en een goed ontbijt, verlicht later de druk op de zorg. Het bedrijfsleven speelt hierin een grote rol. Hellema Hallum BV pakt die rol en vertelt erover tijdens de Bakery Sweets Session over vezels op 23 juni in Hogeschool Van Hall...

ABN AMRO verwacht economische schokken voor industrie, leisure, retail, food en bouw

ABN AMRO verwacht economische schokken voor industrie, leisure, retail, food en bouw

ABN AMRO verwacht dat de druk op de industrie, leisure, retail, food en bouw in de tweede helft van 2022 gaat toenemen. De energiecrisis treft vooral de industrie, terwijl de horeca en retail kampen met slechtere winstvooruitzichten. Het risico op faillissementen neemt toe, aldus de bank.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.