Diageo: jongere heeft 'digitale kater'

campagne-diageo

AMSTERDAM - 40 procent van de drinkers in de leeftijd van 18 tot 24 jaar heeft vrienden moeten vragen om foto’s en filmpjes van social media te verwijderen omdat ze zich ervoor schaamden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Diageo, de producent van Smirnoff, Captain Morgan en Guinness. Het bedrijf stelt dat jonge drinkers last hebben van ‘digitale katers’.

65 procent van deze leeftijdsgroep geeft toe vrienden en collega’s te beoordelen op grond van foto’s en filmpjes van hun avondjes uit met veel drank. Diageo heeft opdracht gegeven tot de studie ter ondersteuning van zijn nieuwste Europese online campagne over verantwoord drinken, ‘Think How You Drink’.

Isabelle Van Laethem, Head of Corporate Relations Benelux, zegt dat de drinkers van tegenwoordig  zich niet alleen zorgen moeten maken over wat er gebeurt tijdens een avondje uit, maar ook moeten denken aan de digitale gevolgen. "Filmpjes en foto’s op social media veroorzaken meer dan alleen maar hoofdpijn en misselijkheid; de ‘digitale kater’, met schaamtegevoelens en gêne, duurt langer.

Gênante loopjes

Door de campagne worden jonge volwassenen aangemoedigd om over hun alcoholconsumptie na te denken, door ze te waarschuwen hoe belachelijk ze eruit kunnen zien op een avond met veel alcohol en hoe hun capriolen veel grotere gevolgen kunnen hebben dan de schaamte op het moment zelf. Om de boodschap kracht bij te zetten, heeft Diageo een korte film gemaakt met een aantal van de meest gênante dronken loopjes die op cameratelefoon en beveiligingscamera’s zijn vastgelegd.

Lees ook:

Minimumleeftijd alcohol naar 18 jaar (18 juni 2013)