Dierenbescherming uit kritiek op ‘Beter Welzijn’-logo Mora-snacks

kippen-hok-dierenwelzijn-unsplash

Al een aantal jaar voert snackmerk Mora het logo ‘Beter Welzijn’ op hun verpakkingen. Vorige week stond het logo centraal in een aflevering van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. De Dierenbescherming, bekend van het ‘Beter Leven’-keurmerk, uitte zich kritisch over Beter Welzijn. Het zou verwarrend zijn voor consumenten en de leefomstandigheden van dieren niet significant verbeteren.

Van Geloven, de producent achter het snackmerk, staat vierkant achter het logo. De makers van het tv-programma worden ontvangen in de fabriek van Mora, waar (inmiddels voormalig) directeur Marcel Joosten uitleg geeft. Beter Welzijn is geen keurmerk, zegt hij. Hij noemt het liever een programma. Het bedrijf stelt volgens hem ‘bovenwettelijke eisen’ aan dierenwelzijn, maar Mora zou zichzelf uit de markt prijzen wanneer alleen vlees met Beter Leven-ster wordt gebruikt.

Volgens de Dierenbescherming stelt Van Geloven helemaal geen bovenwettelijke eisen, maar zijn diens minimumeisen voor de leefomstandigheden van leghennen (die uiteindelijk ook worden geslacht) gelijk aan de Europese normen voor scharrelkippen. In het tv-programma wordt de indruk gewekt dat Van Gelovens inspanningen geen significante verbeteringen opleveren voor dierenwelzijn. Een Nederlandse kippenhouder geeft toe dat hij niets hoefde te veranderen om aan Mora’s eisen te voldoen.

Scharrelkip

Is Mora hier de consument aan het misleiden? Niet echt. Het feit dat Mora kiest voor scharrelhennen is in principe een verbetering. De in Europa nog steeds toegestane kooikippen eindigen immers ook in Nederlandse snacks. Dat een Nederlandse boer automatisch aan de eisen voldoet is ook niet vreemd: in Nederland zijn alle leghennen scharrelkippen. Frituursnacks staan niet direct bekend om de kwaliteit van het vlees, dus dat Van Geloven kiest voor een verbetering van het dierenwelzijn is best lovenswaardig.

Het is wel de vraag of Van Geloven er goed aan doet om daar hun eigen logo voor te bedenken, en nog wel een die zo overduidelijk de gelijkenis zoekt met het ‘Beter Leven’-keurmerk van de Dierenbescherming. Het is begrijpelijk dat een producent zijn maatschappelijk verantwoorde inspanningen graag aan de consument communiceert. Maar de kritiek dat een wildgroei aan MVO-logo's het voor de consument moeilijker maakt om de kwaliteit te beoordelen, is niet ongegrond. Een vermelding dat het vlees van scharrelkippen komt, zou in dit geval ook hebben volstaan.

Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

ACM: supermarktkip heeft beter leven dan in 2014

ACM: supermarktkip heeft beter leven dan in 2014

De ACM reflecteert in een nieuw rapport op de beslissing in 2015 om het ‘Kip van morgen’-plan niet goed te keuren. Het welzijn van supermarktkippen verbeterde ten opzichte van 2014. De ACM concludeert dat ook concurrentie kan leiden tot verduurzaming.