Dierenbescherming uit kritiek op ‘Beter Welzijn’-logo Mora-snacks

25 februari 2020 Mark IJsendoorn Unsplash

Al een aantal jaar voert snackmerk Mora het logo ‘Beter Welzijn’ op hun verpakkingen. Vorige week stond het logo centraal in een aflevering van het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. De Dierenbescherming, bekend van het ‘Beter Leven’-keurmerk, uitte zich kritisch over Beter Welzijn. Het zou verwarrend zijn voor consumenten en de leefomstandigheden van dieren niet significant verbeteren.

Van Geloven, de producent achter het snackmerk, staat vierkant achter het logo. De makers van het tv-programma worden ontvangen in de fabriek van Mora, waar (inmiddels voormalig) directeur Marcel Joosten uitleg geeft. Beter Welzijn is geen keurmerk, zegt hij. Hij noemt het liever een programma. Het bedrijf stelt volgens hem ‘bovenwettelijke eisen’ aan dierenwelzijn, maar Mora zou zichzelf uit de markt prijzen wanneer alleen vlees met Beter Leven-ster wordt gebruikt.

Volgens de Dierenbescherming stelt Van Geloven helemaal geen bovenwettelijke eisen, maar zijn diens minimumeisen voor de leefomstandigheden van leghennen (die uiteindelijk ook worden geslacht) gelijk aan de Europese normen voor scharrelkippen. In het tv-programma wordt de indruk gewekt dat Van Gelovens inspanningen geen significante verbeteringen opleveren voor dierenwelzijn. Een Nederlandse kippenhouder geeft toe dat hij niets hoefde te veranderen om aan Mora’s eisen te voldoen.

Scharrelkip

Is Mora hier de consument aan het misleiden? Niet echt. Het feit dat Mora kiest voor scharrelhennen is in principe een verbetering. De in Europa nog steeds toegestane kooikippen eindigen immers ook in Nederlandse snacks. Dat een Nederlandse boer automatisch aan de eisen voldoet is ook niet vreemd: in Nederland zijn alle leghennen scharrelkippen. Frituursnacks staan niet direct bekend om de kwaliteit van het vlees, dus dat Van Geloven kiest voor een verbetering van het dierenwelzijn is best lovenswaardig.

Het is wel de vraag of Van Geloven er goed aan doet om daar hun eigen logo voor te bedenken, en nog wel een die zo overduidelijk de gelijkenis zoekt met het ‘Beter Leven’-keurmerk van de Dierenbescherming. Het is begrijpelijk dat een producent zijn maatschappelijk verantwoorde inspanningen graag aan de consument communiceert. Maar de kritiek dat een wildgroei aan MVO-logo's het voor de consument moeilijker maakt om de kwaliteit te beoordelen, is niet ongegrond. Een vermelding dat het vlees van scharrelkippen komt, zou in dit geval ook hebben volstaan.

Altijd op de hoogte blijven?