Dierenwelzijn supermarktkip is verbeterd

kip_Pixabay

Foto: Pixabay

Eind november bracht Wakker Dier het nieuws naar buiten dat twee derde van de kip in de supermarkt geen dierenwelzijnskeurmerk heeft. Volgens Eric Hubers, voorzitter van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP, voldoet deze kip minimaal aan de extra eisen van de Kip van Morgen. En ook uit onderzoek van ACM blijkt dat supermarktkippen een beter leven hebben gekregen.

Wakker Dier deed een steekproef in elf grote supermarktketens. Per keten werden drie filialen bezocht. Sinds 2017 nam het aandeel van kip met een keurmerk volgens de dierenwelzijnsorganisatie toe 29 naar 34 procent. Supermarkt Deen kwam als beste uit de bus. Meer dan de helft van het aanbod, 55 procent, heeft een dierenwelzijnskeurmerk. Jumbo scoorde het minst. 19 procent van de kip die deze supermarktketen aanbied heeft een keurmerk.

Eric Hubers, voorzitter van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP laat in een reactie aan Nieuwe Oogst weten dat de kip in de Nederlandse supermarkt voldoet aan de eisen van De Kip van Morgen. Deze standaard scoort volgens Hubers op het gebied van duurzaamheid het beste.

Daarnaast hebben veel supermarkten hun eigen standaard voor kip, zoals de ‘AH Kip’ van Albert Heijn en de ‘Nieuwe standaard kip’ van Jumbo. ACM concludeerde in een rapport eerder dit jaar dat het welzijn van supermarktkippen juist is toegenomen. In het rapport vergeleek ACM de welzijnsdoelen van de ‘Kip van morgen’ met het welzijn van de huidige Nederlandse supermarktkip. Het ging daarbij bijvoorbeeld om de bezettingsdichtheid, de levensduur, het gebruik van langzamer groeiende rassen en de lengte van duisternis in de stallen. Op alle aspecten overtroffen de kippen van supermarktconcepten de normen van de 'Kip van morgen'.

 

Lees ook
Vion wil dierenwelzijn verbeteren met virtuele koebril

Vion wil dierenwelzijn verbeteren met virtuele koebril

Vion introduceert een virtuele koebril om medewerkers op te leiden en de inrichting van stallen te optimaliseren. Deze koebril moet de wereld begrijpelijker maken voor dierenwelzijnsmaatregelen.

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

De Vereniging voor de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (NEPLUVI) promootte de afgelopen weken de pluimveesector door middel van informatieve evenementen. Dit was onderdeel van de ‘Kip uit Europa’-campagne. Deelnemers maakten nader kennis met de sector en konden de Europese kip proeven.