Dierenwelzijn supermarktkip is verbeterd

kip_Pixabay

Foto: Pixabay

Eind november bracht Wakker Dier het nieuws naar buiten dat twee derde van de kip in de supermarkt geen dierenwelzijnskeurmerk heeft. Volgens Eric Hubers, voorzitter van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP, voldoet deze kip minimaal aan de extra eisen van de Kip van Morgen. En ook uit onderzoek van ACM blijkt dat supermarktkippen een beter leven hebben gekregen.

Wakker Dier deed een steekproef in elf grote supermarktketens. Per keten werden drie filialen bezocht. Sinds 2017 nam het aandeel van kip met een keurmerk volgens de dierenwelzijnsorganisatie toe 29 naar 34 procent. Supermarkt Deen kwam als beste uit de bus. Meer dan de helft van het aanbod, 55 procent, heeft een dierenwelzijnskeurmerk. Jumbo scoorde het minst. 19 procent van de kip die deze supermarktketen aanbied heeft een keurmerk.

Eric Hubers, voorzitter van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP laat in een reactie aan Nieuwe Oogst weten dat de kip in de Nederlandse supermarkt voldoet aan de eisen van De Kip van Morgen. Deze standaard scoort volgens Hubers op het gebied van duurzaamheid het beste.

Daarnaast hebben veel supermarkten hun eigen standaard voor kip, zoals de ‘AH Kip’ van Albert Heijn en de ‘Nieuwe standaard kip’ van Jumbo. ACM concludeerde in een rapport eerder dit jaar dat het welzijn van supermarktkippen juist is toegenomen. In het rapport vergeleek ACM de welzijnsdoelen van de ‘Kip van morgen’ met het welzijn van de huidige Nederlandse supermarktkip. Het ging daarbij bijvoorbeeld om de bezettingsdichtheid, de levensduur, het gebruik van langzamer groeiende rassen en de lengte van duisternis in de stallen. Op alle aspecten overtroffen de kippen van supermarktconcepten de normen van de 'Kip van morgen'.

 

Lees ook
Singapore eerste land dat kweekvlees toestaat

Singapore eerste land dat kweekvlees toestaat

De Amerikaanse start-up Eat Just gaat haar chicken bites, deels gemaakt van kippenvlees dat gekweekt is in een bioreactor, verkopen in Singapore. De Aziatische stadstaat geeft als eerste land ter wereld toestemming voor de verkoop van kweekvlees.

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.