Dierenwelzijn supermarktkip is verbeterd

kip_Pixabay

Foto: Pixabay

Eind november bracht Wakker Dier het nieuws naar buiten dat twee derde van de kip in de supermarkt geen dierenwelzijnskeurmerk heeft. Volgens Eric Hubers, voorzitter van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP, voldoet deze kip minimaal aan de extra eisen van de Kip van Morgen. En ook uit onderzoek van ACM blijkt dat supermarktkippen een beter leven hebben gekregen.

Wakker Dier deed een steekproef in elf grote supermarktketens. Per keten werden drie filialen bezocht. Sinds 2017 nam het aandeel van kip met een keurmerk volgens de dierenwelzijnsorganisatie toe 29 naar 34 procent. Supermarkt Deen kwam als beste uit de bus. Meer dan de helft van het aanbod, 55 procent, heeft een dierenwelzijnskeurmerk. Jumbo scoorde het minst. 19 procent van de kip die deze supermarktketen aanbied heeft een keurmerk.

Eric Hubers, voorzitter van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP laat in een reactie aan Nieuwe Oogst weten dat de kip in de Nederlandse supermarkt voldoet aan de eisen van De Kip van Morgen. Deze standaard scoort volgens Hubers op het gebied van duurzaamheid het beste.

Daarnaast hebben veel supermarkten hun eigen standaard voor kip, zoals de ‘AH Kip’ van Albert Heijn en de ‘Nieuwe standaard kip’ van Jumbo. ACM concludeerde in een rapport eerder dit jaar dat het welzijn van supermarktkippen juist is toegenomen. In het rapport vergeleek ACM de welzijnsdoelen van de ‘Kip van morgen’ met het welzijn van de huidige Nederlandse supermarktkip. Het ging daarbij bijvoorbeeld om de bezettingsdichtheid, de levensduur, het gebruik van langzamer groeiende rassen en de lengte van duisternis in de stallen. Op alle aspecten overtroffen de kippen van supermarktconcepten de normen van de 'Kip van morgen'.

 

Lees ook
COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’.

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Migros Group, het grootste retailbedrijf van Zwitserland gaat investeren in de Israëlische kweekvleesproducent SuperMeat. Met deze samenwerking willen de bedrijven de productie en distributie van kweekvlees op commerciële schaal versnellen. Onderdeel van de overeenkomst is een investering van Migros in SuperMeat.

ACM wil meer onderzoek naar overname Stegeman door Ter Beke

ACM wil meer onderzoek naar overname Stegeman door Ter Beke

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil meer onderzoek naar de overname van CFG Benelux (Stegeman) door Ter Beke. Dit onderzoek moet zich richten op de markten voor vleeswaren en het snijden en verpakken daarvan.