Dierenwelzijnscheck: Japanse Wagyu burger dieronvriendelijker dan Nederlandse variant

wagyu_Pixabay

Foto: Pixabay

DierenwelzijnsCheck deed onderzoek naar het vlees van burgertenten in Amsterdam. Volgens de organisatie scoort meer dan de helft een onvoldoende op het gebied van dierenwelzijn. Daarnaast concludeert de organisatie dat Japans Wagyu vlees onterecht een goede reputatie heeft. 

De onderzoekers van de DierenwelzijnsCheck bekeken de menu's van 36 burgertenten in Amsterdam. Ze troffen een grote variatie aan burgers. Van veganistisch tot gangbaar vlees - meestal afkomstig van uitgemolken Nederlandse melkkoeien - tot luxe exotische producten zoals het Japanse Wagyu vlees.

Wagyu

Op de menu's van veel restaurants staat Wagyu op de kaart. Dit vlees heeft een luxueuze reputatie. Volgens DierenwelzijnsCheck scoort het Japanse Wagyu vlees slecht op het gebied van dierenwelzijn. "Japan heeft nauwelijks wet- en regelgeving op het gebied van het welzijn van landbouwdieren. Daarom staan de dieren hun hele leven binnen in een stal, soms zelfs aangebonden. De kalveren worden bijna altijd onverdoofd onthoornd en gecastreerd. Ook zijn er vrijwel geen regels of controles bij de slacht", aldus de organisatie. De organisatie geeft Wagyu uit Japan een 3 op het gebied van dierenwelzijn. 

Dit geldt alleen voor het Wagyu vlees uit Japan. Het Wagyu vlees uit Nederland scoort veel beter met een 7. "Gelukkig hebben de Wagyu runderen het in Nederland een stuk beter. Zij staan alleen in de wintermaanden op stal, de kalfjes blijven minimaal zes maanden bij de moeder en ze worden met verdoving onthoornd."

Vlees van uitgemolken melkkoeien

De meeste burgers in de Amsterdamse restaurants gemaakt van het vlees van uitgemolken melkkoeien. Dit keurmerkloze vlees staat volgens DierenwelzijnsCheck het meest op de kaart. De organisatie geeft dit vlees een 5. 

Daarna volgt het zeer populaire Black Angus vlees, wat volgens de organisatie moeilijk te traceren is. Rundvlees soorten die wel een voldoende scoren zijn Palmesteyn, Lindenhoff, Brandt&Levie en natuurlijk het biologische rundvlees. Daarnaast bieden steeds meer zaken bieden vegetarische of geheel plantaardige hamburgers aan.

DierenwelzijnsCheck

De DierenwelzijnsCheck is een initiatief van de Stichtingen Varkens in Nood en Dier&Recht. Het doel van de organisatie is om de consument, eigenaren en medewerkers in de horeca te bewegen tot het maken van diervriendelijke(r) keuzes.

 

Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

ACM: supermarktkip heeft beter leven dan in 2014

ACM: supermarktkip heeft beter leven dan in 2014

De ACM reflecteert in een nieuw rapport op de beslissing in 2015 om het ‘Kip van morgen’-plan niet goed te keuren. Het welzijn van supermarktkippen verbeterde ten opzichte van 2014. De ACM concludeert dat ook concurrentie kan leiden tot verduurzaming.